گوناگون

انتقاد از وضعیت تولید و صادرات گل های زینتی در 12 سال اخیر/ ایران تنها 1 درصد تولیدات جهانی را دارد

به گزارش خبرنگار مهر محسن کافی در حاشیه نخستین کنگره ملی گل ها و گیاهان زینتی ایران که پیش از ظهر امروز در موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج افتتاح شد در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت صنعت گل ها و گیاهان زینتی گفت: متاسفانه توسعه کشاورزی همواره به دنبال افزایش تولید بوده است هر چند که افزایش تولید یکی از وظایف سازمانی وزارت جهاد به شمار می رود اما تولید شروع زنجیره تا بازار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سود عمده بخش کشاورزی نصیب دلالان می شودو اگر تجارت محصولات کشاورزی علمی شده و واسطه ها حذف شوند سودی عادلانه به کشاورزان خواهد رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: ما در صدد کشاورزی صنعتی هستیم اما برای تجارت صنعتی در کشاورزی برنامه های عملیاتی نداریم، در حالی که این دو مهم باید در کنار هم حرکت کنند.

کافی تقویت تشکل ها، ایجاد شرکت های دانش بنیان، ایجاد شرکت های تجاری و بازرگانی با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان در کنار تجار حرفه ای را از راهکارهای عملی برای تحقق اهداف عنوان کرد و گفت: باید بخش تجارت داخلی و خارجی از سیستم دلالی به سیستم تعاونی و شرکت های تجاری دانش بنیان منتقل شود تا بتواند سهم ما را در بازارهای جهانی تقویت کند.

وی افزود: برخی از تجار که به صورت سنتی فعالیت دارند بر کالای صادراتی خود حساسیتی ندارند و تنها به دنبال حفظ جایگاه خود می باشند در حالی که شرکت های دانش بنیان تخصصی به محصولی که صادر می شود اهمیت می دهند و فعالیت آنها موجب عدم انباشت تولید خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین تاثیر خروجی برگزاری چنین کنگره هایی را منوط به رسیدن اهداف به مرحله عمل دانست و تصریح کرد: متاسفانه با تزریق میلیاردها تومان اعتبار برای توسعه بخش گل ها و گیاهان زینتی در 12 سال اخیر هیچ گونه جهشی در این خصوص صورت نگرفته است.

کافی در پایان اعلام کرد: علی رغم پتاسنیل های موجود، شرایط اقلیمی، حضور فارغ التحصیلان و کارشناسان، ایران یک درصد تولیدات جهانی و یک دهم درصد صادرات را در این بخش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا