گوناگون

انتقاد نماینده کرمان از طرح انتخاب شهرداران توسط مردم

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها از مباحث مطرح شده پیرامون انتخاب شهرداران شهرهای با جمعیت بیش از 200هزار نفر توسط مردم انتقاد کرد و گفت: به استناد ماده 71 قانون شوراها، انتخاب شهرداران بر عهده شوراهای اسلامی است و تصویب طرح انتخاب شهرداران توسط مردم، تضعیف و کاهش اختیارات شوراها را در پی خواهد داشت، زیرا هم اکنون به جهت عدم اجرای طرح مدیریت واحد و جامع شهری شوراها اغلب شورای شهرداری هستند نه شورای شهر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، دکتر “کمال جوانمرد” با تاکید بر این‌که اختیارات شوراها در محدوده شهرداری‌ها خلاصه شده است، افزود: چنانچه جایگاه شوراهای اسلامی بر اساس اصل هفتم قانون اساسی که ناظر بر مدیریت جامع و واحد شهری است و کلیه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت شهر را به شوراها تفویض نموده اجرا گردد، آن زمان می‌توان در خصوص این لایحه وزارت کشور بحث و بررسی کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان‌ها با تاکید بر این‌که شوراها برای تسریع در پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، ‌فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی تشکیل شده‌اند، افزود: انتخاب شهردار موضوعی تخصصی و نیازمند هماهنگی و تصمیم شوراهاست.

جوانمرد خاطرنشان کرد: احتمالا با انجام این طرح، هماهنگی‌های بین شوراها و شهرداری‌ها کاهش یافته و چالش آن قطعا بیشتر خواهد شد، و این موجب می‌شود که شورای شهر به «شورای شرّ» تبدیل شود.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها افزود: برگزاری انتخابات شهرداران با رای مردم علاوه بر تحمیل هزینه جدیدی به دولت، دوگانگی در مدیریت شهری را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان سخنان خود با انتقاد از تضعیف نقش شوراها تصریح کرد: بعضی از شهرداری‌ها و شهرداران چندان با شوراها هماهنگی ندارند، حال اگر شهرداری را مردم انتخاب کنند و شورا کمترین نقش را نداشته باشد، وضعیت از این هم بدتر می‌شود.

گفتنی است: هفته گذشته معاون عمرانی وزیر کشور خبر ارسال لایحه مدیریت یکپارچه شهری به دولت را داد که براساس یکی از بندهای آن انتخاب شهردار در شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر با رای مردم انجام شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا