گوناگون

چرا کارفرماها به جذب کارگران افغانی علاقه بیشتری دارند؟

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی، فعالیت 35 هزار تبعه بیگانه‌ی استان را در افزایش بیکاری موثر دانست.

رحمت‌الله پورموسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضای بازار کار در کشور توازن نداشته و نرخ بیکاری بالا است. یکی از موارد تاثیرگذار در بیکاری کارگران در سطح استان و کشور، استفاده از اتباع بیگانه است.

وی با بیان اینکه 35 هزار نفر کارگر افغانی در استان با صدور مجوز مشغول به کار هستند، افزود: با توجه به هم‌مرزی خراسان رضوی با افغانستان، این افراد وارد کشور شده و با اخذ مجوز در سطح استان مشغول به کار می‌شوند. اشغال کردن فضای کاری و فعالیت این افراد در سطح استان، امکان اشتغال جوانان و کارگران را کمتر کرده و به همین دلیل در بالا بردن نرخ بیکاری استان اثرگذار هستند.

پورموسی با اشاره به صدور مجوز کار این افراد توسط اداره اتباع بیگانه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این مجوزها هر سه ماه تمدید می‌شوند و علاوه بر این افرادی نیز به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند. در صورت بروز مشکل برای کارگران بیگانه‌ای که به صورت غیرمجاز کار می‌کنند و تعهدی برای آن‌ها وجود ندارد، کارفرما پاسخگو بوده و جریمه می‌شود.

وی تاکید کرد: ابتدا باید به جوانان و کارگران ایرانی بها داده و بعد به اشتغال‌زایی برای اتباع بیگانه پرداخت، زیرا 35 هزار نفر کارگر افغانی شاغل در استان یعنی گرفتن 35 هزار فرصت شغلی از جوانان کشور خودمان و این آمار در هیچ کجای کشور به اندازه استان خراسان رضوی نیست.

پورموسی با بیان اینکه وضعیت کار کارگران بیگانه در حال ساماندهی است، گفت: کارفرمایانی که از این کارگران استفاده می‌کنند، نیاز نداشتن به بیمه کردن این کارگران و انجام کار بیشتر آنان با میزان حقوق کمتر را دلایل اصلی استفاده از این کارگران می‌دانند اما این امر برای ما توجیهی ندارد زیرا همیشه کار بیشتر با کیفیت بالا همراه نیست.

وی ادامه داد: مناسب بودن فضای کار در کشور برای اتباع بیگانه باعث شده خیلی از آنان که به قصد حضور موقت به کشور آمده‌اند تا پس از آرامش کشورشان بازگردند، با دیدن فضای مناسب در ایران ماندگار شده و زندگی خود را بنا کرده‌اند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین معضلات موجود در وضعیت اشتغال استان خراسان رضوی، وجود کارگران اتباع بیگانه است، تصریح کرد: شورای اسلامی کار در این زمینه نقش مشورتی داشته و تنها می‌تواند به انعکاس مشکلات موجود بپردازد اما تصمیم‌گیری برای حل این معضل باید توسط مسئولان انجام شود.

وی، جلوگیری و ممانعت از ورود افراد بیگانه به کشور و یا ایجاد محدودیت در رفت‌ و آمد آنان را نخستین راهکار برای حل این معضل دانست و گفت: عدم صدور مجوز کار برای اتباع بیگانه از دیگر راهکارها است تا آنان به کشور خود بازگشته و فضای کار برای جوانان استان و کشور خودمان فراهم شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا