گوناگون

انجام 27 درصد تجارت چمدانی کشور از طریق گمرک آستارا

مدیر کل گمرکات آستارا گفت: بیش از 27.81 درصد تجارت چمدانی کشور در چهار ماه نخست سال 1393 از طریق گمرک زمینی شهرستان مرزی بندر آستارا انجام شده است.

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، خاطرنشان کرد: براساس آمار منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران، در مدت مذکور ارزش صادرات کشور به روش تجارت چمدانی به کشورهای CIS به 25 میلیون و 598 هزار دلار رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 23 میلیون و 338 هزار دلار بوده است.

وی ادامه داد: در مدت مذکور بالغ بر 5000 تن کالا شامل مواد غذایی، محصولات پلاستیکی و محصولات کشاورزی به ارزش 7 میلیون و 119 هزار دلار از طریق مرز زمینی آستارا به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده که 27.81 درصد کل تجارت چمدانی کشور را شامل می‌شود. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال 1392 از لحاظ وزن 19 درصد و از حیث ارزش 20 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: پس از مرز زمینی آستارا، گمرک جلفا با اختصاص چهار میلیون و 724 هزار دلار یا 18.45 درصد از ارزش تجارت چمدانی و گمرک بیله سوار با اختصاص سه میلیون و 259 هزار دلار یا 12.73 درصد از ارزش تجارت چمدانی رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل گمرکات آستارا افزود: ارزش صادرات از گمرک پلدشت دارای کاهش بیش از 92 درصدی، گمرک منطقه آزاد بندرانزلی کاهش 87 درصدی، گمرک باجیگران کاهش 68 درصدی و گمرک سرخس کاهش بیش از 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1392 داشته است.

وی تصریح کرد: درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در چهار ماه سال‌جاری مبلغ ۶۲ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ریال ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، در کنار مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو CIS، نوعی تجارت در گمرکات مرزی مستقر در شمال شرق و شمال غرب کشور توسط مرزنشینان این مناطق با مرزنشینان سایر کشورها صورت می گیرد که محدود به اقلام کالایی خاص بوده که به آن «تجارت چمدانی» اطلاق می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا