اجتماعیپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

انسان در لحظه مرگ چه شرایطی را بیشتر از همه دوست دارد ؟

انسان در لحظه مرگ چه شرایطی را بیشتر از همه دوست دارد ؟ تجربه مرگ از چه خبر می دهد ؟ بعد از مرگ چه اتفاقی برای انسان رخ می دهد ؟ این شاید کمترین سوال از هزاران سوالی باشد که به ذهن هر انسانی در هر کجای از دنیا خطور کند. چرا که همه انسان ها بالاخره بایستی مرگ را تجربه کنند ، بنابراین طبیعی است که شرایط انسان در لحظه مرگ سوالی بی پاسخ در ذهن هر فردی باشد ؟ در ادامه با میهن پست همراه شوید.

بنابراین این موضوع که انسان در لحظه مرگ به چه موضوعی فکر می کند ؟ موضوعی مورد تحقیق محققان دانشگاه ناتینگام انگلستان بوده است که با بررسی ها و نتایج به دست آمده از آن نشان می‌دهد ، افرادی که متوجه می‌شوند، مرگ‌ شان فرا رسیده ، دوست دارند که در تنها باشند و در تنهایی بمیرند و حتی منتظر می‌شوند کسی که دوست‌ شان دارند از کنارشان برود.

در این میان یک محقق به نام گلنیس کسول درباره نتایج تحقیق – انسان در لحظه مرگ – می‌گوید:

در تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است که بسیاری از افراد زمانی که حس می‌کنند دارند که زندگیشان در این کره خاکی در حال تمام شدن است ، دوست ندارند که اطرافشان شلوغ و پر هیاهو باشد ، بلکه آرامش و تنهایی را در لحظه مرگ ، به هر چیز دیگری ترجیح می هند.

تحقیقات دیگری نیز در گذشته و در خصوص تجربه مرگ و به عبارتی انسان در لحظه مرگ در دانشگاه نیویورک انجام شده بود که نشان می‌داد در افرادی که به زمان مرگ‌شان آگاهند، حتی زمانی که می‌میرند و دیگر نشانه‌هایی از زندگی در آن ها دیده نمی‌شود، این آگاهی همچنان ادامه می‌یابد.

با این حال کاملا مشخص است که هیچ‌ کسی دوست ندارد نردیکانش به تنهایی بمیرد ، اما موضوع اینجاست که معمولا افراد زمانی می‌میرند که تنها هستند. مثلا زمانی که فردی در بیمارستان یا مراکز نگهداری از سالمندان فوت می‌شود، پرستاران نزدیکش باقی می‌مانند یا حتی از خانواده‌اش می‌خواهند که زودتر بر بالینش حضور پیدا کنند.

بنابراین گاهی اوقات ، عزیزان زمانی از دست می‌روند که مثلا اعضای خانواده‌اش برای آوردن آب به آشپزخانه یا برای برداشتن تلفن به اتاق دیگر رفته‌اند. زیرا به نظر می‌رسد فرد دوست ندارد افراد خانواده به دلیل مرگش دچار ناراحتی و یا احساس گناه شوند.

تحقیقات زیادی در زمینه  تجربه مرگ و یا انسان در لحظه مرگ در کشورهای مختلف انجام شده است که تعریف افراد را در مورد مرگ خوب می‌ پرسد. یافته‌های میان این کشورها کمی با هم متفاوت است، اما تشابهاتی نیز دارند که یکی از این شباهت‌ها اعتقاد به این موضوع است که شخص نباید تنها بمیرد.

نکته قابل توجه اینجاست که انسان در لحظه مرگ و یا این که تجربه لحظه مرگ و این ایده با دیدگاه مرگ در کشورهای مختلف همخوانی دارد چرا که حتی متخصصان بهداشت و پرستاران نیز معتقدند که هیچ کس نباید به تنهایی بمیرد.

انسان در لحظه مرگ

همچنین منابع فرهنگی بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند مرگ در تنهایی مرگ ناگواری است. به عنوان مثال، مرگ «ابنزر اسکروچ»، شخصیت داستان «سرود کریسمس» چارلز دیکنز، از نظر نویسنده و خوانندگانش مرگی غم‌انگیز و تاریک بود. برعکس، مرگ و میر افرادی که توسط خانواده‌شان احاطه شده‌اند، مرگی خوش برای همه است.

دلیل این طرز تفکر را در مرگ بعضی از افراد می‌توان دید که به تنهایی می‌میرند و کسی از مرگ آنها خبر ندارد و مدتی طول می‌کشد تا مرده او را پیدا کنند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، انسان تصور می‌کند که این مرگ خیلی تکان‌دهنده و غم‌انگیز بوده است.

چه کسانی دوست ندارد در تنهایی بمیرند ؟

مطمئنا بعضی از افراد دوست دارند که زمان مرگ‌ شان اعضای خانواده‌شان در کنارشان باشند. اما باید گفت که شواهد نشان می‌دهد که وقتی فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که فکر می‌کند می‌خواهد بمیرد، ترجیح می‌دهد که تنها باشد.

تحقیقات محققان نشان می‌دهد در حالی پرستاران خانگی معتقدند که هیچ کس نباید به تنهایی بمیرد، اما شاهد مواردی بوده‌اند که فرد پس از اینکه اعضای خانواده‌ اش ترکش کردند، جان خود را از دست داده است. این پرستاران معتقدند که این گونه افراد دوست دارند که در زمان مرگ‌ شان تنها باشند.

محققان از افراد مسنی که تنها زندگی می‌کنند، سوالاتی پرسیده‌اند تا نظرات‌شان را درباره مرگ به تنهایی بیان کنند. بیشتر این افراد به طور اتوماتیک از اینکه به تنهایی بمیرند، احساس بدی نداشتند و برخی از آنها حتی این نوع مرگ را ترجیح می‌دادند و البته برای برخی از افراد این گروه ، مرگ بد زمانی است که آن ها روزها مرده باشند و کسی از مرگ آن ها خبر نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا