Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

عوارض سیگارهای الکترونیکی را جدی بگیری و از آن دوری کنید ؟

عوارض سیگارهای الکترونیکی در حالی در پژوهش های جدید محققان مشخص شده است که تا قبل از این صحبت از بی خطر بودن سیگارهای الکترونیکی و تبلیغ برای مصرف آن به جای سیگار و قلیان در همه جای دیده می شد. اما حالا مطالعه بر روی نمونه‌ های حیوانی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی ، سبب آسیب ریه و منجر به عفونت های خطرناک ریوی می‌شود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

با این حال اگر شما نیز یکی از مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی هستید باید حتما از عوارض سیگارهای الکترونیکی و خطرات ناشی از آن ، به واسطه سرطان زاد بودنش را نادیده نگیرید.

بنابراین مطالعاتی در خصوص  عوارض سیگارهای الکترونیکی در دانشگاه پزشکی نیویورک انجام شده است که چند موش‌ آزمایشگاهی را در معرض دود سیگارهای الکترونیکی قرار داده اند ، در این میان موش‌ هایی که در طول ۱۲ هفته در شرایط آزمایشگاهی در معرض دودی مشابه سیگارهای الکترونیکی قرار گرفته بودند نه تنها دچار آسیب‌ های DNA مثانه ، قلب و ریه شدنده اند ، بلکه تلاش برای ترمیم DNA و پروتئین‌ های ریه آن ها نیز محدود شد. به‌ طور خلاصه ؛ نیکوتین بدون توجه به اینکه چگونه انتقال می‌یابد ، می‌تواند تبدیل به یک ماده‌ ی مولد ایجاد‌کننده‌ ی سرطان به نام کارسینوژن‌ در بدن شما شود.

عوارض سیگارهای الکترونیکی
سیگار الکترونیکی نیکوتین مایع دارد و با سرعت بیشتری جذب دیواره ریه می شود

با این حال و با توجه به نتایج تحقیق انجام گرفته باید گفت که عوارض سیگارهای الکترونیکی فقط مختص مصرف کنندگان آن نیست بلکه افرادی هم که در معرض این دود قرار می گیرند ، شرایطی غیر از مصرف کنندگان آن ندارند و حتما در معرض خطرات دود ناشی از سیگارهای الکترونیکی قرار می گیرند.

به عبارتی دیگر در مطالعه دستیابی به عوارض سیگارهای الکترونیکی ، همچنین تأیید شده است که نیتروزامین تنباکو که به‌ نوعی عامل مولد سرطان نیز محسوب می‌‌شود در مایعات بدن افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند ۹۷ درصد کم‌ تر از افرادی است که از سیگارهای معمولی استفاده می‌کنند، البته این مطاله اشاره می‌کند که این میزان ماده در افراد غیرسیگاری به‌ شدت پایین‌تر است و این موضوع نیز مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی را در وضعیت مشابهی از مصرف‌کنندگان چسب‌ های نیکوتین هم قرار می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی نیز چندی پیش به دلیل خطرات سیگارهای الکترونیکی ، خواستار تصویب قوانین جدی‌ برای ممنوعیت‌های بیشتری در مورد استعمال سیگار الکترونیکی به ویژه در محیط‌ های بسته و فروش آن به کودکان و نوجوانان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا