Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

هر۵۰ نخ سیگار باعث یک جهش DNA در سلول می شود

هر ۵۰ نخ سیگار باعث یک جهش DNA در سلول خواهد شد . این جمله نتیجه جدید ترین تحقیقات دانشمندان در مورد مضرات سیگار است که در لابراتور تحقیقاتی  نیومکزیکو انجام شده است . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

جهش DNA در هر سلول در حقیقت یک عامل بروز سرطان در بدن انسان است . طی جدیدترین تحقیقات به عمل آمده از سیگار افرادی که در طول سال و هر روز حدود  ۲۰ نخ سیگار می‌کشند حدود ۱۵۰ جهش در هر سلول‌ ریه، ۹۷ جهش در هر سلول حنجره، ۳۹ جهش در هر سلول‌ حلق و ۱۸ جهش در هر سلول مثانه و ۶جهش در هر سلول کبدی خود ایجاد می‌کنند. اعداد ارائه شده میزان تخریب مولکولی وارد شده به هر سلول است که برای اولین بار بصورت دقیق محاسبه شده . با این آمار و ارقام این نکته پر واضح است که در یک فرد سیگاری امکان بروز سرطان در اندام های مذکور بسیار بالاتر افراد غیر سیگاری است .

هر 50 نخ سیگار باعث یک جهش DNA در سلول خواهد شد

آقای لودمیر الکساندروف به همراه همکارانش DNA یک تومور سرطانی را با بررسی ۲۵۰۰ فرد سیگاری و ۱۰۰۰ فرد غیر سیگاری مورد مقایسه قرار دادند . آنها به وسیله این آزمایش توانستند تعداد جهش‌ های شکل‌ گرفته مرتبط با مصرف دخانیات را بدست بیاورند .آنها هنوز نمی دانند که دقیقا کشیدن هر نخ سیگار چه مقدار خطر ابتلا به سرطان را افزایش خواهد داد . اما مسئله بسیار جالب در این تحقیق این است که بسیاری از افراد سیگاری حتی با این مقدار جهش DNA در سلول هیچ گاه به سرطان دچار نمی شوند . این مسئله تا حدی عجیب و غیر قابل تصور است که حتی دانشمندان آن را به شانس این افراد نسبت داده اند .

لودمیر الکساندروف در این باره گفت :

سیگار کشیدن مانند بازی رولت روسی است؛ هر چقدر که بیشتر آن را تکرار کنید، شانس جهش ژنتیکی و فعال‌سازی ژن‌های برای تولید سرطان و نهایت مرگ بیشتر می‌شود…تیم تحقیقاتی ما امیدوار است با انتشار این اطلاعات و آگاه‌ سازی مردم با کنار گذاشتن عقایدی همچون «سیگار کشیدن تفریحی و تفننی ضرری ندارد» آن‌ها را از مصرف سیگار منع کنند؛ چراکه هر سیگار می‌تواند باعث تخریب ژنتیکی سلول‌ها شود.

باید گفت که ترک سیگار نمی تواند صدمات وارد شده به بدن را جبران کند اما اگر هر فرد حتی در دوره میان سالی اقدام به ترک سیگار کند خطر مرگ زود رس و همچنین مبتلا شدن به سرطان را از خود دور کرده است .

منبع : newscientist

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا