گوناگون

انسان روزه‌دار با غلبه بر نفس خود گناهان را ترک می‌کند

 به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام طاهر علوی در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته  نماز جمعه زنجان با  گرامیداشت  فرا  رسیدن  ماه مبارک رمضان افزود:  رمضان به  عنوان یک  دانشگاه  انسان ساز است و دستاورد آن  تمرین  تقوا  است.

وی ادامه داد: احکام الهی که  با محوریت حلال و حرام بر بشر تبیین  شده دارای فواید و یا  مضراتی بوده  است که  خدای متعال  با هدف رفاه  حال  بشری و کمال انسان این احکام  را  مقرر فرموده است.

حجت الاسلام علوی  افزود:  یکی از واجباتی که  نقش ویژه ای در انسان سازی و کمال انسان دارد روزه  است که  از فواید تربیتی آن  می توان به  تمرین  تقوا  در انسان ها  اشاره  کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه  تقوا یعنی به جا آوردن  واجبات و ترک محرمات و  روزه  به عنوان یک  دانشگاه  برای تمرین  تقوا  و کسب این فضیلت است از آثار روزه‌داری است ادامه داد: سوخت و سوز چربی‌های بدن از دیگر آثار این ماه محسوب می‌شود.

حجت الاسلام علوی با بیان اینکه توفیق الهی شامل حال افراد روزه‌دار می‌شود کسب تقوای الهی را از آثار روزه‌داری عنوان کرد و گفت:  ماه رمضان می‌تواند ماهی برای حساب و کتاب انسان با خود باشد.

وی با بیان اینکه اگر تقوای الهی باشد انسان سرگرم دنیا و امور مادی نمی‌شود افزود: برای کسب تقوا در این ماه بیشتر باید تلاش کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مالکیت  بر نفس نیز از آثار روزه  داری است که در مقابل  حرام باید انسان  آن  را  سرلوحه  اعمال خود قرار دهد و طبق حدیثی از رسول گرامی اسلام هر گاه  انسان از حرامی چشم  پوشی کند خدا همان حرام  را  از راه  حلال نصیب او کرده و یا بهتر از آن  را  به فرد میدهد.

حجت الاسلام علوی افزود : تشکیل  حکومت  اسلامی که  از آرزوهای دیرینه  افراد دینداری از جمله  مصدق ها و  میرزای شیرازی ها و  آیت  الله نوری ها بودند در سایه  رهبری امام خمینی(ره) و  تقوای مردم ایران ممکن  شد.

وی ادامه داد:  امتیاز دیگر برای کشور ایران که  در سایه  انقلاب اسلامی محقق شد ولایت  فقیه به عنوان نائب بر حق امام زمان است که  درحال حاضر بر عهده  مقام معظم رهبری است که با  صلابت  عهده  دار آن  هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا