Mihanpostسیاسی

اوباما دوباره یادش آمد گزینه هایش را روی میز بگذارد + جزئیات

به گزارش میهن پست – رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشت اختصاصی در هاآرتص تأکید کرد که هرگونه توافق با ایران باید تضمین دهد که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است و ما در طول این فرایند مذاکرات با اسرائیل رایزنی کرده‌ایم.به نقل از فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی اختصاصی در روزنامه «هاآرتص» تأکید کرد تنها راه‌حل مشکل فلسطینیان و صهیونیست‌ها، یک دولت یهودی دموکرات است که در صلح و امنیت در کنار یک دولت فلسطینی مستقل و قابل دوام زندگی کند.

وی در این یادداشت تصریح کرد که ما تلاش می‌کنیم تا مطمئن شویم که ایران هرگز یک سلاح هسته‌ای نداشته است و از طریق مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران، در تلاش هستیم تا از طریق یک شیوه صلح‌آمیز، تهدید مهم امنیت منطقه و جهان به ویژه امنیت اسرائیل را مورد بررسی قرار دهیم.

اوباما تأکید کرد: ما به وضوح اعلام کردیم که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید تضمین قابل اثبات و مستحکمی دهد که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و ما از نزدیک در طول این فرایند با اسرائیل رایزنی کرده‌ایم.

اوباما تأکید کرد، در حالیکه به ضرب‌الاجل پایان ۶ ماه مذاکرات با ایران نزدیک می‌شویم، هنوز نمی‌دانیم که آیا این مذاکرات موفق خواهد شد یا خیر اما اساس کار تغییر نکرده است. ما مصمم هستیم تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز داریم و ما تمامی گزینه‌ها را برای رسیدن به این هدف روی میز حفظ می‌کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این یادداشت در خصوص کشته شدن سه شهرک‌نشین صهیونیستی و همچنین کشته شدن «محمد حسین ابوخضیر» توسط شهرک‌نشین‌های تندرو رژیم صهیونیستی ابراز تأسف کرد و گفت: در این لحظه خطرناک، تمامی احزاب باید از افراد بی‌گناه حفاظت کنند و با عقلانیت و خویشتنداری و نه انتقام و قصاص وارد عمل شوند.

وی در خصوص وفاداری آمریکا به اسرائیل اینگونه نوشت که از زمان «هری ترومن» تا امروزف آمریکا همیشه بزرگترین دوست اسرائیل بوده است. من بارها گفته‌ام، نه من و آمریکا هرگز از تعهدات نسبت به تأمین امنیت اسرائیل و مردم اسرائیل کوتاهی نمی‌کنیم و حمایت ما از صل همیشه بعنوان اساس آن تعهد باقی خواهد ماند.

اوباما تأکید کرد: در طول ۵ سال گذشته، ما همکاری خود را گسترش دادیم و امروز، همانطور که رهبران اسرائیل تأیید کرده‌اند، رابطه امنیتی بین اسرائیل و آمریکا مستحکم‌تر از هر زمانی شده است، ارتش‌ دو کشور امروز رزمایش‌های بیشتری را با یکدیگر صورت می‌دهند. همکاری اطلاعاتی ما به بالاترین حد رسیده است. ما در حال توسعه فناوری‌های دفاعی جدیدی چون تجهیزات کنترل از راه دور سنجش مواد منفجره دست‌ساز و  زره محافظه سبک که از نظامیان ما محافظت می‌کند می‌باشیم.

رئیس‌جمهور آمریکا اینگونه ادامه داد: بودجه در واشنگتن اندک است اما تعهد ما به امنیت اسرائیل همچنان مستحکم باقی می‌ماند. آمریکا متعهد است که سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار برای کمک به امنیت اسرائیل تا سال ۲۰۱۸ تأمین کند. در امتداد مرز، همکاری امنیتی بی‌سابقه ما موجب شده است که اسرائیل در امنیت بیشتری باشد و سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در سامانه‌های دفاعی پیشرفته چون سیستم رهگیر آرو و گنبدآهنین نجات‌بخش است.

اوباما در این یادداشت که به گفته روزنامه هاآرتص پیش از ۳۰ ژوئن نوشته شده است، گفت: تعهد ما به امنیت اسرائیل به تعامل در خاورمیانه نیز گسترش پیدا کرده است. ماه گذشته، تحت حاکمیت آمریکا، جامعه بین‌الملل با موفقیت، آخرین محموله تسلیحات اعلام شده شیمیایی بشار اسد را از سوریه خارج کرد. حذف این ذخایر، توانایی یک دیکتاتور ظالم برای استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی که نه تنها مردم سوریه بلکه همسایگان سوریه از جمله اسرائیل را تهدید می‌کند،کاهش می‌دهد و ما به همکاری با شرکای خود در اروپا و جهان عرب ادامه می‌دهیم تا از معارضان میانه‌رو حمایت کنیم و به دنبال یک راه‌حل سیاسی برای درگیری‌هایی هستیم که بر بحران بشردوستانه و بی‌ثباتی منطقه‌ای دامن می‌زند.

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات سازش خاورمیانه میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان اینگونه گفت: آمریکا تعهد خود به امنیت اسرائیل را از طریق تعهد بادوام به صلح پایدار در خاورمیانه نشان داده است. ما همیشه به وضوح اعلام کردیم که حل درگیری‌های چند دهه‌ای بین اسرائیل و فلسطین نیازمند تلاش فراوان و تصمیمات دشوار طرفین است بنابراین در حالیکه ما ناامید شدیم که تصمیمات دشوار توسط دو طرف برای پیشبرد فرایند صلح گرفته نشد، آمریکا هرگز امید برای یک صلح بادوام که تنها مسیر به سوی امنیت واقعی اسرائیل است، را از دست نمی‌دهد.

اوباما تأکید کرد: صلح لازم است زیرا تنها راهی است که آینده دموکرات و امن را برای دولت یهودی اسرائیل تضمین می‌کند. در حالیکه سامانه‌های دفاع موشکی می‌تواند، اسرائیل را در مقابل تهدیدات محافظت کند، ایمنی واقعی تنها از طریق یک راه‌حل جامع صلح‌آمیز به دست می‌آید.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اینکه تا حد زیادی بر حمایت آمریکا از اسرائیل تأکید کرد، افزود: همانطور که مردم اسرائیل حق دارند در سرزمین تاریخی مردم یهود زندگی کنند، مردم فلسطین نیز حق دارند خودمختار باشند. کودکان فلسطینی امیدها و آرزوهایی را برای آینده خود دارند و حق دارند که با شأن و وقاری که تنها از طریق دولت خود (دولت فلسطینی) حاصل می‌شود، زندگی کنند. اسرائیل به یک راه‌حل دو دولتی همراه با همکاری امنیتی با اسرائیل متعهد است. آمریکا به طور مداوم اعلام کرده است که هرگونه دولت فلسطینی باید این قوانین را حفظ کند: تعهد به عدم خشونت، تعهد به توافقات گذشته و به رسمیت شناختن اسرائیل.

اوباما در پایان این یادداشت تأکید کرد که اسرائیل بدون صلح با فلسطینیان کامل نیست و نمی‌تواند در امنیت باشد و آمریکا را اولین دوست و قدیمی‌ترین دوست و قدرتمندترین دوست اسرائیل دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا