Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

اولین موجود ساکن زمین ۵۴۰ میلیون سال قدمت دارد !

اولین موجود ساکن زمین ۵۴۰ میلیون سال قدمت دارد ! چرا که دانشمندان آمریکایی اعتقاد دارند که احتمالا اولین جانداری که روی زمین به وجود آمده اسفنج دریایی باشند.این در حالی است که  تحقیقات دانشمندان در دانشگاه ام‌آی‌تی تاریخ به وجود آمدن اسفنج های دریایی به قبل از دوران انفجار کامبرین برمی گردد، دوران انقلابی که پانصد و چهل میلیون سال پیش شروع شد و در طی آن تعداد زیادی حیوانات جدید روی زمین به وجود آمدند.با میهن پست همراه شوید؟

اولین موجود ساکن زمین در حالی احتمالا اسفنج دریایی می تواند باشد که تیم تحقیقاتی دانشگاه ام‌آی‌تی با تحلیل فسیل های مولکولی که تا به امروز در صخره های باستانی حفظ شده بودند به این نتایج دست پیدا کرده است. یک مولکول خاص، کلسترول ایزوپروپیل ۲۴ یا ۲۴-IPC در صخره های ششصد و چهل میلیون ساله پیدا شده است، مولکولی که امروزه توسط اسفنج های دریایی ساخته می شود.

لازم است بدانید که برای پیگیری این کشف، تیم تحقیقاتی تلاش کرد ژن عامل تولید این مولکول، ارگانیسم هایی که دارای این ژن هستند و زمان تکامل ژن در این ارگانیسم ها را پیدا کند.

البته باید گفت که با تحلیل ژن های حدود سی ارگانیسم مختلف، تیم به یک ژن خاص رسید که به نام ترانسفرانز متیل استرول (SMT) شناخته می شود و در صورت وجود تعداد کافی از آن می تواند باعث تولید ۲۴-IPC توسط یک ارگانیسم شود.

اسفنج دریایی اولین موجود ساکن زمین است
اسفنج دریایی اولین موجود ساکن زمین است

محققان دریافتند که هم اسفنج دریایی و هم گونه جلبک ها تعداد مناسب این ژن را دارا هستند و با بررسی آن و تولید درخت های تکاملی بر اساس فسیل پیدا شده، متوجه شدند که اسفنج های دریایی بسیار قبل از جلبک ها این مولکول را تولید می کرده اند.

با این حال دانشمندان باور دارند که اسفنج ها حدود ششصد و چهل میلیون سال پیش به این مرحله رسیده اند، همان دورانی که صخره های حاوی این مولکول شکل گرفته اند. این تحقیق شواهد بسیاری مبنی بر این موضوع دارد که اسفنج های دریایی بسیار پیش از حیوانات دیگر ساکن زمین شده اند.

اگرچه دیوید گلد، مدیر این تحقیق باور دارد که این کشف سوالات جدیدی را ایجاد می کند. سوالاتی از قبیل این که این ارگانیسم ها به چه شکل بوده اند یا محیط آن ها به چه صورت بوده است. او می گوید: این کشف نشان می دهد که ما چقدر درباره اولین حیوانات دانش کمی داریم و چه مقدار کشفیات بیشتری باید صورت بگیرد.

منبع: farandulife

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا