گوناگون

ایران خواستار همکاری جدی پاکستان برای روشن شدن وضعیت پنجمین مرزبان خود است

81156009 5681045

سردار ˈحسین ذوالفقاریˈ که همراه ˈرحمانی فضلیˈ وزیر کشور به پاکستان سفر کرده است ، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دفتر اسلام آباد گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ˈجمشید دانایی فرˈ درجه دار نیروی مرزبانی کشورمان زنده است.

وی افزود: یکی از خواسته های هیات ایرانی از مقام های اسلام آباد این بود که دولت پاکستان در روشن شدن وضعیت این مرزبان ایرانی بطور جدی کمک کند.

فرمانده پلیس مرزبانی ناجا تصریح کرد: طرح مشکلات در مرز مشترک ایران و پاکستان و دور بودن فاصله محل استقرار نیروهای پاکستانی از دیگر موضوعات مطرح شده در مذاکرات هیات ایرانی با طرف پاکستانی بود .

سردار ذوالفقاری افزود: در جلسه با مسوولان پاکستانی اعلام کردیم که ایران تا پایان سال در طول مرز مشترک با پاکستان تقریبا تمام خلاء های مرزی خود را پوشش خواهد داد و از دوستان پاکستانی نیز متقابلا انتظار داریم نیروهای مرزی خود را به منظور حراست از مرز مشترک افزایش دهند.

هیات ایرانی در دیدار با مقام های سیاسی، امنیتی و انتظامی پاکستان تاکید کرد که پیشنهاد هرگونه توسعه و حتی احداث خط لوله گاز در نواز مرزی مشترک , قاعدتا نیازمند امنیت است.ˈ

سردار ذوالفقاری ارتباط میان مرزبانان آبی دوکشور را ازدیگر موضوعات مورد بحث میان دوطرف ذکر کرد.

وی گفت: موضوع قاچاق مواد مخدر از افغانستان به داخل پاکستان از دیگر مسائل مطرح شده در مذاکرات دوطرف بود، البته موضوع کنترل این بخش از مرزهای مشترک با ایران با اقدامات جدی نیروهای ایرانی در حوزه مرز مشترک با افغانستان تشدید شده و این کنترل ها به طرف مرزهای پاکستان نیز گسترش می یابد.

وی با اشاره به اینکه مرزبانان کشورمان مرز خشکی را تحت کنترل گرفته و روند قاچاق مواد مخدر به سمت دریا کشیده شده، گفت: البته فعالیت گارد ساحلی پاکستان در حوزه مرزهای آبی باید بیشتر شود.

فرمانده پلیس مرزبانی ناجا افزود: خواسته های طرف ایرانی نیز درباره رسمی شدن ارتباط میان مرزبانان آبی دو کشور با طرف پاکستانی در نشست های وزیر کشور با مقام های امنیتی و نظامی پاکستان مطرح شد.

ذوالفقاری در ارتباط با موضوع قاچاق سوخت به پاکستان گفت: روزانه بین دو تا سه میلیون لیتر سوخت قاچاق وارد پاکستان می شود که سود آن حاصل قاچاقچیان و اشرار می شود که البته در لوای این موضوع بسیاری از تخلفات و جرایم سازمان یافته مانند انتقال مواد مخدر، خودروهای فاقد پلاک و قاچاق انسان نیز انجام می گیرد.

فرمانده پلیس مرزبانی ناجا در پایان تاکید کرد: البته صادرات قانونی سوخت؛ برای ساکنان و مسوولان ایالت بلوچستان پاکستان نیز سودمند بوده و تبعات مثبت این ساماندهی به در آمدهای مردم مرز نشین کمک بزرگی خواهد کرد و در این صورت می توان به کاهش جرایم مرزی دو طرف کمک کرد.

1095 / 1447/1546

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا