گوناگون

ایران در بین 26 کشور منطقه در حوزه تولد رتبه 25 را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محزون قبل از ظهر پنجشنبه در “همایش ملی تبلیغ جمعیت” که در هتل خاتم مشهد مقدس برگزار شد اظهار کرد: سعی می کنیم در این همایش آنچه رسانه ها در زمینه های مختلف از آن سخن نگفته اند عنوان شود زیرا موضوع جمعیت کشور در سال های آینده بسیار نگران کننده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور افزود: هرچه ما در این زمینه غفلت کرده‌یم کمیته‌های اروپایی و کشورهای غربی در این زمینه هشیار بوده اند.

وی با اشاره به برگزاری همایش جمعیت در 26 سال پیش اشاره کرد و گفت: آن همایش در آن سال‌ها بسیار تاثیر گذار بود اما طی دولت‌های مختلف انحرافاتی به وجود آمد که نتوانست مسیر اصلی خود را طی کند و ما نتوانستیم جمعیت و تاثیر آن را بر توسعه به درستی مدیریت کنیم.

محزون با اشاره به اینکه سیاست های غلط در سال های اخیر جمعیت را به عناون یک تهدید تبدیل کرده است تصریح کرد: ما باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که جمعیت عامل اصلی توسعه کشور است، دولت باید به این موضوع نگاه ویژه داشته باشد و در این زمینه برنامه ریزی گسترده انجام دهد.

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور افزود: یک خانواده می تواند تعاملات بین نسلی را شکل دهد، یکی دیگر از موضوعات نگران کننده خلاءهای نسلی در آینده است و این موضوعات آسیب های اقتصادی و فرهنگی بسیار زیادی را به وجود می آورد.

توصیه به فرزندآوری بعد از 30 سالگی بسیار نگران‌کننده است

وی با اشاره به اینکه بالارفتن سن ازدواج یکی از دلایل کاهش جمعیت است عنوان کرد: باید به برخی از تجربیات کشورهای دنیا اشاره کرد و در این زمینه تحقیقات گسترده در حوزه پژوهشی شکل بگیرد.

محزون با اشاره به اینکه بیش از 8 درصد جامعه ما در سن سالمندی قرار دارند تصریح کرد: استان تهران بیشترین جمعیت را در کشور دارد، استان های سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی و بوشهر نیز بیشترین موالید را دارند.

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور افزود: شاخص های رشد جمعیتی در دهه 60 بسیار کاهش یافته است، شیب کاهش جمعیت در این سال ها نسبت به تمامی کشورهای دنیا کمتر بوده و بسیاری از تولدها به بعد از 30 سال توصیه شده است، این موضوع برای تربیت و فرهنگ کشور بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه کنترل افراطی در سال های اخیر زمینه ساز بروز مشکلات بسیار زیادی شده است تصریح کرد: کوچک شدن خانواده در سال های اخیر مشهود بوده و خانواده یک نفره از 5.2 درصد در سال 60 به 7 درصد در سال 90 رسیده است.

محزون با اشاره به اینکه روند سالمندی در کشور ما بسیار زیاد است اظهار داشت: از 6 فرزند در سال 60 به 4 فرزند در سال 90 رسیده ایم. اگر به همین صورت حرکت کنیم در سال 1404 رشد جمعیت متوقف می شود و جمعیت منفی در کشور رشد خود را آغاز می کند.

رتبه 25 در میان 26 کشور منطقه در حوزه تولد

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور افزود: متاسفانه اثر توسعه نسبت به جمعیت کشور نادیده گرفته شده است، در سال 64 بیش از 2 میلیون تولد در کشور داشتیم اما این آمار در سال 93 بسیار کاهش پیدا کرده است، افزایش جمعیت نسبت به جمعیتی که در سال های دهه 70 داشتیم بسیار نگران کننده است حتی در مقاطعی به سمت رشد منفی حرکت کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ما در بین 26 کشور منطقه در حوزه تولد در رتبه 25 قرار داریم گفت: نمی شود که از این آمارها چشم پوشی کرد و بخواهیم در حوزه های مختلف قدرتمند باشیم، نظام آموزشی ما باید برنامه ریزی مفصلی در این زمینه داشته باشیم.

محزون بیان کرد: سازمان ملل 8 آسیب را به عناون کاهش جمعیت و توسعه یافتگی عنوان می کند که متاسفانه بیش از 5 آسیب در کشور ما پدیدار شده است، در شرایط فعلی کشور از هر دو خانواده یک جوان ازدواج نکرده دارد، سن ازدواج افزایش پیدا کرده و سقط جنین نیز در کشور رشد چشم گیری داشته است.

مبلغان در ماه محرم و صفر به موضوع جمعیت توجه ویژه داشته باشند

قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء نیز در این جلسه اظهار کرد: بعد از سال ها صحبت های مقام معظم رهبری در حوزه جنگ نرم عملا تنها ما با یک مبارزه غیر منسجم  توسط برخی از ستادهای مردمی مواجه هستیم.

سید احمد عبودتیان افزود: رهبری تاکید داشتند که این گروه ها در سراسر کشور شناسایی و آن ها در زمینه های مختلف مبارزه با جنگ نرم ساماندهی شوند، زیرا یکی از نیازهای امروز ما توجه به این موضوعات است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی این جریان عظیم مردمی بسیار مهم بوده است تصریح کرد: بنیاد خاتم در این زمینه فعالیت های خود را آغاز و سعی کرده از هسته های کوچک، جریان های بزرگ و تاثیرگذار را در کشور ایجاد کند.

عبودتیان با انتقاد از فعالیت های فرهنگی در سال های اخیر تصریح کرد: دستگاه های مختلف در این زمان باید بسیج شوند تا منویات مقام معظم رهبری را در جامعه پیاده کنند، زیرا دشمن در این جنگ بسیار مجهز وارد شده و بر تمامی جوانان مسلط شده است و در این زمینه ما باید یک وحدت منسجم داشته باشیم.

قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء افزود: بیش از 2 سال است که رهبری موضوع جمعیت را عنوان کرده اند، اما تا همین امروز وظایف قانونی توسط بسیاری از دستگاه ها تبیین و اجرایی نشده، برای مثال در وزارت بهداشت چون منابع و مفاهیم آن تبیین نشده است اتفاقات برعکس رخ می دهد.

وی گفت: مقام معظم رهبری زمانی که با ماماها جلسه می گذارند یعنی این موضوع بسیار مهم و اساسی است، یعنی مسئولان کشور از این موضوع غفلت نکنند، دستگاه های حاکمیتی و حتی خود ما در این زمینه باید صاحب نظر باشند.

عبودتیان به انتقادات رهبری نسبت به دولت های گذشته در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: این موضوع مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته است، این همایش باید زمینه ساز شکل گیری یک جریان عمیق در کشور باشد که باید به آن توجه داشته باشیم، توقع داریم مبلغان در ماه محرم و صفر به این موضوع جمعیت توجه ویژه داشته باشند.

قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء افزود: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در حوزه سبک زندگی فعالیت های خود را آغاز کرده اند، در این زمینه چند کتاب آماده شده است که به زودی وارد بازار می شود و امیدواریم که ما بتوانیم در این حوزه تاثیر گذار باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا