گوناگون

ایران طرح ایجاد مرکز بین المللی دیده بانی بیماری غیر واگیر بانظارت بان کی مون را ارایه کرد

81232994 5815496

به گزارش ایرنا، امیر حسین تکیان معاون اداره کل بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده این وزارتخانه در اجلاس عالی نظام سلامت کشورهای مختلف جهان که در مقر اصلی سازمان ملل در حال برگزاری است به نیویورک سفر کرده است.

در این نشست، سند پایانی اجلاس که حاصل ماهها بحث و بررسی میان نمایندگان کشورها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بود، به تصویب رسید.

جلسه افتتاحیه ساعت 10 صبح پنج شنبه نوزدهم تیرماه با حضور رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نماینده دبیرکل، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، خانم هلن کلارک، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد انجام شد و سپس نمایندگان کشورهای مختلف دیدگاه های خود را تشریح کردند.

دکتر تکیان در سخنانی به بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران، برنامه های جاری طرح تحول سلامت در ایران در راستای سیاستهای کلی 14 گانه سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری و اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و برنامه های ملی آن را برای نمایندگان کشورهای مختلف جهان تبیین کرد.

وی همچنین با اشاره به دستور اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح تحول نظام سلامت به بیان اقدامات کشورمان بمنظور هم سو سازی برنامه ملی جمهوری اسلامی در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر با سند اعلامیه سیاسی مصوب 1390 مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت.

نماینده وزارت بهداشت با اشاره به بهبود و تغییر ساختار نظام شبکه بهداشتی – درمانی کشور به تبیین نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در راستای پوشش کامل و مدیریت بیماری های غیر واگیر، برنامه های جامع دولت در ارتباط با پوشش همگانی در قالب طرح تحول سلامت شامل افزایش بودجه نظام سیاست کشور به میزان 50%، افزایش پوشش بیمه ای در جهت پوشش 9 میلیون نفر افراد حاشیه نشین و کم درآمد، بهبود خدمات بیمارستانی و کیفیت خدمات، اورژانس هوایی، پرداخت.

تکیان همچنین با اشاره به اینکه ایران در زمره نخستین کشورهایی بود که به کنوانسیون بین المللی منع دخانیات سازمان جهانی بهداشت (FCTC) پیوست، بر اراده سیاسی بالای جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و حمایت از برنامه های سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر را خاطر نشان کرد.

تکیان در حاشیه این اجلاس با نمایندگان کشورهای مختلف و نهادهای بین المللی در زمینه مسایل مورد علاقه فی مابین، به ویژه برنامه های مشترک پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دیدار و گفتگو کرد.

نشست بلندپایه بازبینی پیشرفت های بدست آمده در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر با حضور وزرای بهداشت و اعضای عالیرتبه نظام سلامت کشورهای مختلف جهان در محل سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در تاریخ 20-19 تیرماه 1393 برگزار شد.

اروپام 1908 ** 1917

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا