گوناگون

ایران پاساژ پرندگان مهاجر/ عبور سالانه 5 میلیون پرنده مهاجر از کشور

دکتر اسماعیل کهرم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این تعداد پرندگان مهاجر در کل جهان حدود 5 میلیارد قطعه برآورد شده است، افزود: البته این آمار مربوط به 10 سال پیش است و در آماربرداری که در این خصوص 3 تا 5 سال گذشته توسط جمعیت سلطنتی حمایت از پرندگان مهاجر انگلستان انجام شد کاهش 5 میلیاردی تعداد پرندگان مهاجر در کل جهان اعلام شد.

به گفته وی در حال حاضر برآورد می شود حدود 45 میلیارد پرنده مهاجر در سراسر جهان وجود داشته باشد که متاسفانه این تعداد نیز در حال کاهش است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست از بین رفتن زیستگاهها و شکار پرندگان توسط کشورهای گذرگاه پرندگان مهاجر را مهمترین عامل کاهش این تعداد عنوان کرد.

کهرم اظهار داشت: در حقیقت پرندگان مهاجر دو نوع محل زندگی دارند، یکی محلی که در آن زاد و ولد می کنند و دیگر مکانی که در آن زمستان گذرانی می کنند که متاسفانه در بسیاری از موارد در یکی از این مکان مورد بی مهری قرار می گیرند و همین موضوع باعث کاهش تعداد پرندگان مهاجر در سراسر دنیا شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از پرندگان از کشورهای شمال و شمال غرب به ویژه کشورهای اروپایی و سیبری برای زمستان گذرانی از ایران عبور کرده و به آفریقا می روند تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از روستائیان و صاحبان مزارع و همچنین شکارچیان غیر مجاز اقدام به شکار این پرندگان می کنند به طوری که چند سال پیش در زمانی که شوروی سابق وجود داشت این کشور گلایه کرده بود که چرا وقتی این همه پرنده به کشور شما می فرستیم تنها نصف آنها بر می گردد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: البته برخی کشورهای اروپایی نیز همچون ایتالیا در زمره دیگر کشورهایی هستند که رفتار نامناسبی با پرندگان مهاجر دارند به گونه ای که در اکثر مزارع کشور ایتالیا تورهای هوایی برای صید پرندگان مهاجر پهن شده در حالی که کشور همسایه آن یعنی سوئیس یکی از بهترین کشورهایی است که از پرندگان مهاجر حمایت می کند.

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد از پرندگان مهاجری که وارد کشورمان می شوند آبزی هستند یادآور شد: از بین رفتن تالاب ها و زیستگاههای پرندگان مهاجر یکی از مهمترین علل نامناسب شدن محیط زندگی برای پرندگان مهاجر در ایران به شمار می رود.

کهرم، پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، طرلان، ترمتای، دلیجه، عقاب طلایی، عقاب دریایی دم سفید، شاهین را از با ارزش ترین پرندگان مهاجر کشور عنوان کرد و افزود: البته پرندگان دیگری همچون هوبره ، میش مرغ، انواع غازها و اردک ها که مهمترین آنها اردک سرسفید، اردک مرمری، عروس غاز و غاز پیشانی سفید از پرندگان مهاجر کشور هستند.

وی افزود:  اواسط اردیبشهت ماه در نیمکره شمالی یکی از مهمترین فصول برای پرندگان محسوب می شود که در آن زاد و ولد کرده  و یا فصل پر گرفتن جوجه هاست بنابراین اختصاص 20 اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر بسیار مناسب است و در این روز شعار شبکه سازی برای پرندگان مهاجر به عنوان شعار ویژه در سال 2013 انتخاب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا