گوناگون

ایرنا، گربه خجالتی خراسان شمالی را به مستندسازان شناساند

81144679 5661595

ˈحسن پهلوانˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: ˈپرهام دیباجˈ مستندساز حیات وحش از تهران و ˈمجید حبیب نژادˈ مستندساز استانی از روز گذشته با هماهنگی و همراهی کارشناسان این اداره کل به محل زیست گربه پالاس عزیمت کرده اند تا از زندگی این گونه جانوری فیلم مستند تهیه کنند.

قرار گرفتن یک عنوان خبر، گزارش تصویری و فیلمی کوتاه از زیست یک قلاده گربه پالاس و توله هایش بر روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی در دو روز گذشته، این رسانه را به کانون توجه و اقبال دوستداران محیط زیست و طبیعت تبدیل کرده بود.

کارشناسان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی اخیرا هنگام سرکشی از مناطق تحت مدیریت این اداره در شهرستان مانه و سملقان در اتفاقی نادر موفق به تهیه عکس و فیلم از یک قلاده گربه پالاس به همراه 4 توله اش شده بودند.

ˈبهروز جعفریˈ، کارشناس آبزیان و حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی که این تصاویر و فیلم را تهیه کرده بود به ایرنا گفت: این گربه و توله هایش در ارتفاعات مانه و سملقان در دامنه ای با شیب بسیار تند، در داخل تنه یک درخت ˈˈارسˈ کهنسال لانه کرده بودند.

وی جنسیت توله های این گربه را شامل 3 قلاده نر و یک قلاده ماده عنوان و بیان کرد: مشاهده گربه پالاس به همراه 4 توله از اتفاقات نادری است که تاکنون کمتر در سطح حیات وحش کشور اتفاق افتاده است.

گربه پالاس از کمیاب ترین گربه های وحشی ایران و جهان است که دارای سری پهن، با رنگ زرد نخودی یا نارنجی تیره با نقطه های سیاه رنگ بر پیشانی است که گوش های کوچک و با فاصله از اصلی ترین مشخصه های آن است.

این گربه وحشی بسیار خجالتی و آدم گریز است و عمدتا از جوندگانی نظیر موش و خرگوش و بعضا پرندگانی مانند کبک تغذیه می کند.

زیست این جانور در خراسان شمالی بیشتر در شهرستان های اسفراین و راز و جرگلان گزارش شده و زیستگاه آن در دیگر نقاط کشور نیز مناطقی از شاهرود در استان سمنان، سرخس در خراسان رضوی و نیز حاشیه های رود ارس در خطه آذربایجان است.

گستره مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان خراسان شمالی 194 هزار هکتار است و از 194 گونه پستاندار و 521 نوع پرنده کشور، 51 گونه پستاندار و 150 گونه پرنده در این استان زیست می کنند. ک/3

623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا