گوناگون

باران متناوب ؛ حال و هوای اردبیل را دلپذیر کرد

81180729 5724792

به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ ساکنان اردبیل که از اواسط فروردین تا پایان اردیبهشت برخلاف سال های معمول از دریافت بارش های موثر محروم بودند خرداد ماه امسال را با فراوانی نسبی رحمت الهی آغازکرده اند به گونه ای که در طول یک هفته اخیر به شکل متناوب شاهد افزایش تراکم ابر و آغاز بارش ها در اکثر روزها بوده اند و این ناپایداری ها اغلب در ساعات عصر و اوایل شب و به شکل رگباری به وقوع پیوسته اند.

این شرایط جوی ؛ جمع زیادی از ساکنان اردبیل به خصوص روستاییان و کشاورزان این شهرستان را که کشتزارهایشان در طول چند روز گذشته کم و بیش از آب باران بهره مند بوده است شادمان و تا اندازه زیادی نسبت به رفع مشکل کم آبی در منطقه امیدوار کرده است.

از سویی حاکمیت هوای خنک در شهرستان اردبیل و قسمت وسیعی از نقاط کوهستانی و ییلاقی این استان حال و هوای بسیار دلپذیری را در این هنگام از سال که اکثر شهرهای ایران زمین با هوای گرم مواجه هستند به وجود آورده است.

تراکم و گسترش ابرهای جوششی موسوم به کومولونیمبوس در آسمان اردبیل به همراه وزش بادهای خنک و بارش های رگباری که گاهی با رعد و برق و تگرگ های ریز همراه می شود منظره بسیار دل انگیز و بدیعی است که این روزها ساکنان این شهرستان به خصوص در ساعات عصر اغلب روزها آن را تجربه می کنند..

در واپسین روز شصت و نهمین روز از بهار ؛ آسمان اردبیل با ابرهای توفانزا تیره و تار شده است و نور آذرخش از کرانه های دور دست آسمان منطقه هر از گاهی پدیدار می شود.

باتوجه به شرایط جوی حاکم بر اردبیل انتظار می رود که در ساعات آینده در چندین نوبت آشفتگی هایی جوی به شکل رگبار و رعد و برق همراه با بارش های رگباری و وزش باد در منطقه به وقوع بپیوندد.

هرچند در فصل بهار باتوجه به دگرگونی های سریع شرایط آب و هوایی به خاطر تغییرهای فصلی ؛ پیش بینی چگونگی وضع هوا تا اندازه ای مشکل است ولی کارشناسان هواشناسی با استناد به نقشه های پیش یابی اعلام کرده اند که از امروز (چهارشنبه) تا یکشنبه هفته پیش رو در ساعات عصر و اوایل شب بر تراکم ابر در آسمان اکثر نقاط به خصوص نواحی کوهستانی در استان اردبیل افزوده می شود و وقوع رگبار و رعد و برق و گاهی در مناطق مستعد ریزش تگرگ انتظار می رود.

به ساکنان استان اردبیل به خصوص روستاییان و دامداران سفارش شده است که هنگام وقوع بارش های رگباری از قرار گرفتن در فضاهای روباز و نیز مسیر گذر جریان های سیلابی به منظور در امان ماندن از خطرهای اصابت صاعقه و نیز سیلاب خودداری کنند.

رخنه جریان هوای خنک عرض های شمالی سبب کاهش چشمگیر دمای هوا در اردبیل شده به گونه ای که درجه حرارت هوای فعلی در ایستگاه مرکزی اردبیل 15 درجه بالای صفر می باشد.

اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی خود از شرایط هوایی بسیار متغیری در مقایسه با سایر نقاط کشورمان برخوردار است.

592/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا