Mihanpostسیاسی

بالاخره رئیس جمهور نیجریه علیه بوکو حرام اعلام جنگ کرد

به گزارش میهن پست – رئیس جمهور نیجریه امروز علیه گروه افراطی تروریستی بوکوحرام اعلام جنگ تمام عیار کرد.

مهربه نقل از رویترز، گودلاک جوناتان رئیس جمهور نیجریه امروز علیه تروریست‌های بوکو حرام اعلام جنگ تمام عیار کرد.

وی در یک نظق تلویزیونی با دادن وعده آزادی دختران دانش آموز ربوده شده گفت: من مصمم هستم با آغاز جنگ علیه تروریسم از دموکراسی، وحدت ملی و ثبات سیاسی‌ خودمان دفاع  کنم.

رئیس جمهور نیجریه همچنین گفت که به نیروهای امنیتی نیجریه اجازه داده است تا از هر ابزار لازم قانونی برای تحقق این هدف استفاده کنند.

وی که این افراد را اراذل و اوباش می نامید گفت:  این اراذل و اوباش بیرون رانده می‌شوند اما این مسئله یک شبه رخ نمی‌دهد.

رئیس‌جمهور نیجریه با تاکید بر نقش کشورهای در رسیدن به این هدف افزود: با حمایت مردم نیجریه، همسایگان و جامعه بین‌الملل، ما دفاع خود را تقویت می‌کنیم، دخترانمان را آزادی می‌کنیم و نیجریه را از ترویست‌ها پاکسازی می‌کنیم.


بوکو حَرام (Boko Haram) (به زبان هوسه به معنی تحصیل غربی حرام است) با نام رسمی (به عربی: جماعه أهل السنه للدعوه والجهاد) یک گروه مسلح و تندرو اسلامی در کشور نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قانون شریعت بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است.

قوانین شریعت اسلامی از سال ۲۰۰۰ میلادی در شمال نیجریه اجرا می‌شود ولی شورشیان اسلامی از جمله گروه خودخوانده طالبان نیجریه و گروه «بوکو حرام» خواهان اجرای قوانین اسلامی در سراسر نیجریه هستند. درگیری‌های مسلمانان تندرو با دولت نیجریه در ایالت‌های کانو، بورنو و یوبه در شمال نیجریه در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ صدها کشته برجای گذاشت.

گروه بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ توسط محمد یوسف در مایدوگوری بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۰۴ به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آن‌جا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کرده‌است. محمد یوسف به‌شدت با دموکراسی، آموزشِ سکولار و دانش مخالف بود. او سلفی‌‌ست و به شدت تحت تاثیر نظرات ابن تیمیه است. آرای ابن تیمیه مبنای نظریِ مکتب سلفی است. محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برده است. با کشته شدن وی در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام ابوبکر شکوه رهبر این گروه شده است. این گروه تاکنون با حملات متعددی به بانکها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ دست به کشتارهای بی‌رحمانه ای زده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا