Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

برای نخستین بار نوزادی با سه والد چشم به جهان گشود

برای نخستین بار نوزادی با سه والد چشم به جهان گشود ، تعجب نکنید این فقط یک تکنیک برای به دنیا آوردن فرزندان سالم در میان پدر و مادرانی است که ژن ها قابل انتقال مرگباری دارند . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

ابراهیم حسن ، اولین نوزادی با سه والد است که حالا  پنج ماهه شده. او  که با استفاده از تکنیک  spindle nuclear transfer کاملا سالم متولد شده است . این در حالی است که قبل از این، ابتصام شعبان و محمود حسن بدلیل ابتلای ابتصام به سندرم لی، هر دو فرزند قبلی خود را از دست داده بودند. این دستاورد جدید توسط یک گروه از متخصصان آمریکایی در مرکز باروری نیو هوپ در مکزیک به انجام رسیده است.

سندرم لی ، اختلالی ژنتیکی است که منشا آن به ژن های میتوکندریایی مادر برمی گردد . این ژن های جهش یافته ، پس از انتقال به فرزند موجب مرگ نوزاد می شوند چرا که سیستم عصبی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. ابتصام شعبان که مادر این کودک است  ناقل این بیماری خطرناک بوده و یک چهارم میتوکندری اش این جهش ژنتیکی را دارد.
والدین این نوزاد اردنی ، برای درمان به متخصصان بسیاری مراجعه کرده بودند ولی در نهایت این تیم دکتر جان ژنگ و یک زن اهدا کننده بودند که آنها را به خواسته خویش رساندند .

برای نخستین بار نوزادی با سه والد چشم به جهان گشود
در تکنیک فوق ، پزشکان هسته تخمک مادر را در یک تخمک اهدایی که هسته آن قبلا خارج شده بود قرار دادند سپس این تخمک دو والدی را با سلول های جنسی پدر بارور کرده و رویان حاصل را در رحم مادر قرار دادند تا مراحل تکامل نه ماهه را بگذراند از این نظر این نوزاد را سه والدی می نامند.

پس از آنکه ابراهیم به دنیا آمد پزشکان او را تحت مراقبت داشتند. نتایج آزمایشات نشان داد که این کودک کمتر از یک درصد ژن هایش جهش ژنتیکی دارد.بطورکلی تکنینک در مادرانی که دچار اختلالات ژنتیکی با منشا میتوکندریایی هستند راه گشا بوده و امکان تولد فرزندانی سالم را به آنها می دهد .

منبع : newscientist

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا