گوناگون

برداشت سالانه 561 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: اعمال روش‌های مدیریتی و ترویج روش‌های آبیاری مدرن موجب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 190 میلیون مترمکعب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، حمید قزوینی در سومین جلسه اتاق فکر آب استان قزوین از نصب 1400 کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی خبر داد و گفت: نصب این کنتورها به میزان 110میلیون مترمکعب از مصرف آب جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: می‌توانیم با اعمال روش‌های مناسب برای صرفه جویی در مصرف آب، سالانه 590 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین خاطرنشان کرد: 24 درصد منابع آبی استان سطحی و 76 درصد منابع زیر زمینی است که در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب مصرف می‌شود. آبخوان دشت قزوین بزرگترین منبع تامین آب کشاورزی، شرب و صنعت در استان است ولی به دلیل نزدیک بودن به پایتخت با مشکلاتی در تامین آب روبرو هستیم.

قزوینی، افزایش جمعیت، وجود اراضی کشاورزی مستعد، عدم هماهنگی و همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی در اجرای حکم انسداد چاه‌های غیرمجاز و مشارکت نکردن بخش خصوصی را از جمله مشکلات تامین آب شرب در استان برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین، میزان برداشت آب از منابع آبی استان را یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این میزان یک میلیارد و 239 میلیون مترمکعب برداشت چاه‌های مجاز، 561 میلیون مترمکعب چا‌ه‌های غیرمجاز و 200 میلیون مترمکعب برداشت از چشمه و قنات است.

قزوینی، توسعه و اصلاح شبکه‌های آبیاری نوین، جایگزین کردن الگوی کشت، کشت محصولات مقاوم به خشکی و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای را از جمله راهکارهای افزایش راندمان آبیاری دانست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا