گوناگون

برداشت 2 میلیون مترمکعب شن و ماسه رودخانه‎ای در لرستان

معاون حفاظت و بهره‎برداری شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: سالانه حدود 2 میلیون مترمکعب مخلوط شن و ماسه رودخانه‎ای برداشت می‎شود که عملاً با توجه به نبود بارش‌های مناسب در فصول بارندگی، معادن نتوانستند خود را ترمیم کنند.

نادر مختاری در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، افزود: استان لرستان با وسعتی حدود 28160 کیلومتر مربع در زاگرس میانی قرار گرفته که 75 درصد آن را کوهستان و 25 درصد آن را دشت‎ها و اراضی پست و هموار تشکیل می‎دهد که 60 درصد مساحت آن در حوضه دز و 40 درصد مساحت آن در حوضه کرخه قرار گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: استان با داشتن حدود 2450 کیلومتر شبکه‎های رودخانه‎های اصلی و فرعی به عنوان شریان‎های حیاتی علاوه بر وظایف تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعت، محیط زیست مناسبی را در استان ترسیم کرده است.

وی به خشکسالی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: لرستان از لحاظ تغییر اقلیم دچار خشکسالی مفرط شده که این امر باعث شده آبدهی رودخانه‎های حوضه کرخه 51 درصد و حوضه دز 69 درصد به طور متوسط تا پایان خرداد سال 93 کاهش را نشان دهد و عملاً رودخانه‎های استان با ادامه این روند دچار آسیب زیادی خواهند شد.

مختاری افزود: علاوه بر پدیده خشکسالی عوامل انسانی نیز در بر هم زدن رژیم رودخانه‎های استان چند سالی است آثار مخرب خود را از لحاظ زیست محیطی و سایر موارد مرتبط نشان داده و چهره بعضی از رودخانه‎ها و مسیل‎ها کلاً تغییر یافته که کاملاً از حیّز انتفاع ساقط شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از عواملی که باعث بر هم زدن رژیم رودخانه‎های استان شده معادن شن و ماسه رودخانه‎ای است که سالانه حدود دو میلیون مترمکعب مخلوط شن و ماسه رودخانه‎ای توسط 42 معدن فعال و پیمانکاران سایر دستگاه‎های اجرایی برداشت می‎شوند و عملاً با توجه به عدم وجود بارندگی در فصول بارندگی معادن نتوانسته خود را ترمیم کنند و این امر باعث شده که بستر و حریم فعال رودخانه‎ها دست‎خوش تخریب شده و حتی به اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه که خسارات فراوانی نیز وارد شده است که می‎توان رودخانه‎های کاکاشرف خرم‎آباد، تیره رود دورود و مسیل خرگوشناب شهرستان الشتر را به عنوان نمونه نام برد.

مختاری اضافه کرد: شرکت آب منطقه‎ای در راستای وظایف حاکمیتی خود باستناد ماده 1 فصل اول قانون توزیع عادلانه آب وظیفه حفاظت و نظارت بر بهره‎برداری رودخانه‎های آن را به عهده داشته که یکی از سیاست‎های شرکت سوق دادن این معدن به معدن کوهی است که مصالح آن دارای کیفیت به مراتب بهتر از مصالح شن و ماسه رودخانه‎ای است که برای تغییر این نگرش جهت حفاظت ار رودخانه‎های استان که حیات مردم به آن بستگی دارد نیاز به حمایت سایر دستگاه‎های اجرایی شامل سازمان صنایع و معادن، محیط زیست، جهاد کشاورزی و… است که بتوان از پتانسیل موجود به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی به تجاوز به حریم و بستر رودخانه‎ها به عنوان عامل دیگر تخریب رودخانه‎ها اشاره و اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل تخریب رودخانه‎ها تجاوز به حریم و بستر رودخانه‎هاست که مدتی است افراد سودجو اقدام به ساخت و ساز، کاشت درخت و نصب موانع شامل سیم خاردار و… کرده‎اند که در این راستا شرکت آب منطقه‎ای اقدام به انجام مطالعات تعیین حد حریم و بستر در دو حوضه کرخه و دز به مقدار 636 کیلومتر کرده و با ابلاغ و هماهنگی و دستور قوه قضائیه نسبت به آزادسازی بستر و حریم اقدام کرده است.

معاون آب منطقه‎ای لرستان در پایان از کلیه هم‎استانی‎هایی که در جوار منابع آبی هستند، تقاضا کرد جهت جفظ سرمایه‎های ملی و حقوقی آیندگان نسبت به حفاظت رودخانه‎ها، دریاچه‎ها، مرداب‎ها، برکه‎ها و سایر منابع استان اقدام کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا