گوناگون

بررسي تيم ملي فوتبال ايران از نگاه گاردين

گاردين در گزارشي به بررسي تيم ملي فوتبال ايران پرداخت و نوشت:

ستاره تيم:

رضا قوچان‌نژاد که براي هم‌تيمي‌هايش در چارلتون و آنهايي که براي تلفظ نام خانوادگي وي دچار مشکل مي‌شود، گوچي ناميده مي‌شود- با زدن 9 گل در يازده بازي در مرحله مقدماتي رقابت‌هاي جام‌جهاني نشان داد که مي‌تواند نگراني‌ها براي مشکل گلزني تيمش را حل کند. وي که از لحاظ تکنيکي زيرک است و استعداد زيادي در شوت‌زني دارد، در سطح نوجوانان و جوانان براي تيم ملي هلند بازي کرد. وي در کودکي به همراه خانواده‌اش به هلند سفر کرد.

يک بازيکن براي ليگ برتر:

سردار آزمون، پسر يک بازيکن ملي‌پوش سابق واليبال است. وي در سن 15 سالگي حضورش در ليگ ايران را تجربه کرد و اکنون در سن 19 سالگي براي روبين‌کازان روسيه بازي مي‌کند. اعجوبه ايراني هنوز نتوانسته به ثبات برسد اما توانايي دريبل زني و شوت‌زني وي، نام «مسي ايراني» را به وي اختصاص داد و همچنين گزارش شده که بسياري از باشگاه به خصوص آرسنال در صدد جذب وي هستند.

پسر بد:

مهرداد پولادي، هافبک پرسپوليس پس از اينکه با مشت شيشه رختکن را شکست، از ناحيه انگشت دست راستش تحت عمل جراحي قرار گرفت.

ضعيف‌ترين بخش:

پس از اينکه مهدي رحمتي باتجربه به دليل انتقاد از کي‌روش از ترکيب تيم ملي ايران کنار گذاشته شد، ايران هنوز نتوانسته دروازه‌بان اصلي خوود را براي رقابت‌ها انتخاب کند. بيشتر احتمال مي‌رود که رحمان احمدي به عنوان جانشين وي درون دروازه قرار بگيرد؛ در حالي که بسياري بر اين باورند که دنيل داوري بي‌تجربه اما چابک‌تر براي اين انتخاب بهتر خواهد بود.

سرمربي:

کي‌روش چندين بار درباره آمادگي سازمان نيافته تيمش براي رقابت‌هاي جام‌جهاني گله کرده و به کمبود ديدارهاي دوستانه، عدم همکاري باشگاه‌هاي داخلي و حتي کيفيت لباس‌هاي جديد تيم ملي اعتراض کرده است. بنابراين جاي تعجب نيست که قرار داد دستيار سابق سرمربي منچستريونايتد پس از جام‌جهاني تمديد نشود. ايران نمي‌تواند ديگر دستمزد اين مربي را که حدود دو ميليون پوند در هر سال است، تأمين کند.

تاکتيک‌ها:

تيم ملي معمولا زير نظر کي‌روش عملکردي محتاطانه داشته و کمبود خط حمله آتشين در اين تيم حس مي‌شود. در ميان نسل جديد بازيکنان ايران و همچنين بازيکنان ايراني که خارج از اين کشور بزرگ شده‌اند، جلال حسيني هنوز ميخ محکم خط دفاعي ايران است و روي ضربات ايستگاهي نيز تهديدي براي تيم‌هاي حريف به شمار مي‌آيد. شايد اشکان دژاگه که در 21 بازي براي فولام در اين فصل از ليگ برتر انگليس به ميدان رفت و در فصلي سخت 5 گل به ثمر رساند، مي‌تواند منشأ گلزني تيمش باشد.

مسابقه دو رقيب ديرينه:

شيطان بزرگ. تنها پيروزي ايران در رقابت‌هاي جام‌جهاني در سياسي‌ترين ديدار تاريخ مسابقات جام‌جهاني – ايران در «مادر تمام مسابقات» در سال 1998 در شهر ليون فرانسه مقابل آمريکا به ميدان رفت و با نتيجه دو بر يک به پيروزي رسيد اما رقابت با کره‌جنوبي در رقابت‌هاي مقدماتي جام‌جهاني زهرآگين‌تر بود. وقتي که چوي کانگ هي، سرمربي وقت کره‌جنوبي پس از شکست در تهران رفتار بدي با تيم ميزبان داشت. وقتي تيم‌ها بار ديگر در کره‌جنوبي مقابل يکديگر قرار گرفتند، کي‌روش تصوير چوي را روي تي‌شرت خود چاپ کرد و او را در تمرينات به تن کرد. وقتي ايران دوباره برنده شد، کي‌روش به سمت نيمکت‌ کره‌جنوبي رفت و مشت گره‌کرده‌اش را به آنها نشان داد.

مانع:

ايران از زمين تمرين کورينتيانس در سائوپائولو استفاده خواهد کرد و از ادو، هافبک سابق آرسنال خواست تا به اين تيم در جلسات تمريني کمک کند. شايد رسيدن به اوج آمادگي در هتل گواروليوس به معني «مردم شکم گنده» شايد کمي سخت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا