گوناگون

برگزاری همایش های فردوسی شناسی راهبردی برای احیای فرهنگ ایرانی است

81168500 5703478

به گزارش خبرنگار ایرنا،محمد جعفر یاحقی عصر یکشنبه در همایش فردوسی شناسی گچساران با اشاره به پیوند شاهنامه با فرهنگ ایرانی و اسلامی افزود: فردوسی نگین تابناک احیای فرهنگ ایران باستان با محوریت فرهنگ شیعی است.

وی با اشاره به شناسایی 600 مکان تاریخی و جغرافیایی در شاهنامه که جز کمتر از 10 مورد بقیه در حال حاضر در ایران وجود دارد تصریح کرد: شاهنامه زنده کننده آیین ها ، رسوم ، اندیشه، آرمان بشری است و فراتر از نژاد ایرانی و زبان فارسی است.

مدیر مرکز پژوهشی فردوس شناسی مشهد ابراز داشت: خراسان رضوی به مرکز فرهنگی رسمی ایران تبدیل خواهد شد.

وی گفت:خراسان رضوی به دلیل میزبانی از بارگاه نورانی امام هشتم (ع) مرکز دینی و قرار داشتن آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی پایگاه فرهنگی ملی و ایرانی است.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده هر ساله برنامه های فرهنگی خاصی در 25 اردیبهشت همزمان با سالروز حکیم ابوالقاسم فردوسی در نقاط مختلف ایران برگزار می شود.

یاحقی با اشاره روز 25 اسفند به عنوان تاریخ ختم شاهنامه افزود: به دلیل تراکم حضور زایران امام رضا (ع) در آن تاریخ برنامه های بزرگداشت این شاعر گرانقدر در 25 اردیبهشت اجرا می شود.

مدیر موسسه پژوهشی فردوسی شناسی اظهار کرد: بسترسازی برای اشاعه انجمن های ادبی، حفظ شاهنامه به ویژه نسل جوان راهکاری برای پاسداشت این گوهر گرانقدر زبان فارسی است.

همایش بزرگ فردوسی شناسی با حضور مدیر موسسه فرهنگی فردوسی دکتر یاحقی، مدیر مرکز فرهنگی آرامگاه فردوسی دکتر سیدی و نقاد برجسته کشوری پریسا سیمین مهر و شاهنامه خوانی اهالی فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد در گروه های مختلف سنی خردسالان و بزرگسالان در سالن آزادی شرکت بهره برداری نفت و گاز شهر دوگنبدان برگزار شد در پایان این آیین از احیاگران فرهنگ ایرانی با لوح سپاس قدردانی شد.

8143/671

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا