گوناگون

بهره برداری از 600 معدن در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار مهر،حسین حسین‌ زاده یکشنبه عصر به مناسبت روز گرامیداشت اصناف در جمع خبرنگاران ابراز کرد: در گذشته دولت هزینه‌ای برای اکتشاف معدن از کارآفرینان دریافت نمی‌کرد اما از سال گذشته تصویب شد که افراد متقاضی اکتشاف باید هزینه‌ای را به دولت بپردازند که این هزینه امسال 10 برابر شده است.

وی ادامه داد: در حالی که سال گذشته هزینه حق ‌الارض در عملیات‌های اکتشافی معادن کیلومتری 200 هزارتومان بود، امسال این هزینه به دو میلیون تومان رسیده است که این امر افزایش هزینه اکتشاف و کند شدن روند اکتشاف و بهره برداری از معادن جدید را به دنبال دارد.

حسین زاده افزود: راهکار رونق بخشیدن به فعالیت معادن، اخذ وجوه سنگین در قالب حق‌الارض و دیگر مطالبات دولت از این بخش نیست، بلکه باید برای جریان یافتن سرمایه‌ها به این بخش بسترسازی شود.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت حق الارض در حالی اتفاق افتاده که پیش از ابلاغیه‌های جدید، حق‌الارض پس از اتمام زمان کشف به معدن‌دار تعلق می‌گرفت و تنفس یک تا سه ساله شامل حال کسانی بود که محدوده‌های معدنی را در اختیار داشتند، اما هم‌اکنون از بدو ثبت محدوده معدنی، این حق‌الارض باید پرداخت شود.

رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی با اشاره به وجود 600 معدن در حال بهره‌برداری در خراسان رضوی گفت: معدن سهم قابل ملاحظه در توسعه و اقتصاد کشوردارد و ضرورت دارد به این بخش رسیدگی و توجه بیشتری شود.

وی  تأکید کرد: صنایع معدنی، صنایع سنگینی هستند که تکنولوژی پیشرفته نیاز دارند، بنابراین همه باید دست به دست هم دهند تا به حداکثر فرآوری در معادن برسیم و اگر مواد معدنی را خام می‌فروشیم آنها را ارزان ندهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا