گوناگون

بهم‌زدن تركيب جمعيت در بحرين سياست معاويه‌اي است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدرضا هدايت‌پناه عصر پنجشنبه در سلسله نشست‌هاي علمي يك هفته با عاشوراپژوهان كه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد با اشاره به تغيير هويت كوفيان اظهار كرد: مشهور است كه كوفه پايگاه تشيع بوده و اين حرف كاملا درستي است چراكه شواهد تاريخي زيادي در اين مسئله وجود دارد اما همه داستان از ابتدا تا انتها اين نيست. برهه‌هايي از تاريخ كوفه وجود دارد كه ما را هدايت مي‌كند كه بدانيم اين شناسنامه و هويت دستخوش تغييرات بنيادين شده است.

نويسنده كتاب بازتاب تفكر عثماني در واقعه كربلا گفت: هر جمعيتي كه بر اساس اصول بنيادين دور هم جمع نشود و از نظر فكري و مذهبي و سياسي داراي اختلافات بنيادين و اصولي باشد اين ملت بايد خودش را براي هر اتفاقي آماده كند.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بيان اينكه نمي‌شود بگوييم در اصول با هم اختلاف نظر بنيادين داريم ولي دور هم جمع شويم و فعاليت كنيم، گفت: در حوزه انديشه‌اي و فكري هم قرائت‌هاي مختلفي درباره اهل بيت(ع) وجود دارد، به عنوان مثال يكي از نويسندگان تمام مشكلات اميرالمومنين(ع) را از اطرافيان ايشان مي‌داند، در صورتي كه مشتي مطالب غيرواقعي را قرائت كرده است.

حجت‌الاسلام هدايت‌پناه با اشاره به وجود گروه‌هاي مختلف از جمله علويان، عثماني‌ها، قائدين، اصحاب عبدالله بن مسعود و… در كوفه اظهار كرد: در اين شرايط گردآوردن همه بر اساس يك اصول كار دشواري است.

برنامه‌هاي فرهنگي معاويه در كوفه

وي به برنامه‌هاي معاويه در كوفه اشاره كرد و گفت: معاويه از سال 40 تا 60 هجري برنامه‌هاي متنوعي داشته و متاسفانه اين برنامه‌ها تا حد قابل توجهي نتيجه داده است.

اين پژوهشگر ديني ادامه داد: بعد از صلح امام حسن(ع) با اينكه يكي از شروط اين بوده كه معاويه حق تعرض به شيعيان را ندارد و از آن طرف اين مسئله آنقدر براي امام حسن(ع) مهم بوده كه تاكيد داشتند به خانواده‌هايي كه بي‌سرپرست شده بودند، رسيدگي شود، ولي معاويه برخلاف اين شرط‌ها عمل كرد.

حجت‌الاسلام هدايت‌پناه، كوفه را هدف اصلي برنامه‌هاي تخريبي معاويه ذكر كرد و گفت: برنامه‌هاي معاويه بر اساس كارهاي فرهنگي بوده كه خودش ترسيم كرده بود.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از اين برنامه‌ها به عنوان برنامه‌هاي شيعه زدايي نام برد و اظهار كرد: معاويه معتقد بود كه با وجود رهبران شيعه مقتدري كه در كوفه وجود داشت هر كاري كه مي‌خواست انجام بدهد هدفش به سنگ مي‌خورد، بنابراين برنامه‌هايي را در سه سطح حاكمان، شخصيت‌ها و مردم اجرا كرد.

وي گفت: وقتي معاويه روي كار آمد همه حاكمان و صاحب منصبان طرفدار اميرالمومنين(ع) را اخراج كرده و عثماني مذهب‌هاي افراطي طرفدار خود را روي كار آورد و به آنها برنامه فرهنگي داد كه اجرا كنند.

هدايت‌پناه اضافه كرد: معاويه، به ماندن قاضي كوفه به دليل اينكه از طرف عمر بن خطاب منصوب شده بود راضي بود ولي زماني كه اين قاضي به بصره مي‌رفت، يكي از كساني را جايگزين او كرده كه يكي از دشمنان سرسخت اميرالمومنين(ع) بوده است.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دومين برنامه معاويه را در سطح شخصيت‌ها ذكر كرد و گفت: دستورالعمل معاويه به حاكمان اين بوده كه هر كس بر دين و اعتقاد علي هست بكش و مثله كن، بنابراين تعدادي از شخصيت‌هاي شيعي را در مقابل چشمان خانواده‌اشان به دار آويختند و حتي به همسران برخي از اين شخصيت‌ها رحم نمي‌كردند.

وي جعل حديث را يكي ديگر از برنامه‌هاي اين دوره ذكر كرد و افزود: هدف معاويه اين بوده كه چهره‌هاي مذهبي شيعي را از بين ببرد و چهره‌هاي مورد نظر خودش را جايگزين آنها كند. حتي اهل سنت هم اعلام كردند كه برخي از احاديث جعلي است.

حجت‌الاسلام هدايت‌پناه با ذكر مثالي در اين مورد اظهار كرد: در تاريخ آمده كه عده‌اي از كوفيان عليه عثمان قيام كرده بودند و عثمان در بين اين مردم منفور بوده است. پس از اينكه معاويه روي كار آمد، عده‌اي از قول اصحاب پيامبر اسلام(ص) سعي كردند عثمان را مقدس جلوه داده‌اند.

بهم‌زدن تركيب جمعيت شيعيان مهمترين برنامه معاويه

نويسنده كتاب بازتاب تفكر عثماني در واقعه كربلا، به تشريح برنامه‌هاي فرهنگي معاويه براي مردم كوفه پرداخت و اظهار كرد: در بخش مردم مهم‌ترين برنامه‌اي كه در پيش گرفته شده، سياست تغيير جمعيت شيعه بوده است.

وي اضافه كرد: بر اساس گزارش‌هاي تاريخي كه موجود است، برنامه‌اي بوده كه برخي قبايل شاخص تشيع را تضعيف كند. معاويه در يك نوبت 50 نفر از قبايل شيعي را به خراسان تبعيد كرده بود تا به ذهن آنها خطور نكند كه برگردند. در نوبت ديگر، گروهي را به مدائن تبعيد كرده بود و در نوبت ديگر حدود 20 هزار نفر از موالي را تبعيد كرده بود.

حجت‌الاسلام هدايت‌پناه تغيير جمعيت شيعه را مسئله بسيار مهمي دانست و افزود: در بحرين هم افراد زيادي را تابعيت بحريني داده‌اند و برخي از اينها اظهار كرده‌اند كه زبان عربي بلد نيستند.

وي ادامه داد: البته معاويه تمام عثماني مذهب‌ها و دشمنان اميرالمومنين را از شهرهاي ديگر فراخواند و جاسوس‌ها و دشمنان را ميدان داده بود و به برخي از آنها مناصب اداري مي‌داد.

به گفته اين پژوهشگر ديني، برنامه‌هاي فرهنگي معاويه بر كودكان، آنهايي كه در جنگ جمل و صفين زخم خورده بودند،  معتذلي‌ها، دنياطلبان و خواص تاثير زيادي داشته است.

نويسنده كتاب بازتاب تفكر عثماني در واقعه كربلا به آثار اين پديده شوم اشاره كرد و افزود: شكل‌گيري جمعيت قابل توجهي كه مي‌توانستند يك حركت سياسي ايجاد يا حركتي را منكوب كنند و شكل‌گيري محله‌هاي ضدشيعي كه برخي از آنها افتخار مي‌كردند اميرالمومنين را لعن كنند از جمله آثار اين برنامه‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام هدايت‌پناه با بيان اينكه برنامه‌هاي فرهنگي، خانواده‌ها را از هم جدا مي‌كند، تصريح كرد: به طور مثال در كوفه، شوهر به جنگ با امام حسين(ع) رفته بود ولي همسر در خانه به سر و سينه مي‌زد.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، معاويه را بنيان فتنه دانست و افزود: با همه فشارها و بمباران و برنامه‌هايي كه معاويان داشتند نتيجه اين شد كه از تمام خاكستري كه روي اين شهر ريختند بنياد شيعه باز هم از اين شهر برآمد.

شيعيان در شهادت امام حسين(ع) حضور نداشتند

حجت‌الاسلام هدايت‌پناه در پاسخ به اين شبهه كه مي‌گويند شيعيان در حمله به امام حسين(ع) نقش داشتند اظهار كرد: آنهايي كه در سركوب قيام مسلم و امام حسين(ع) حاضر شدند شيعه نبودند بلكه داراي تفكر عثماني بودند.

وي اضافه كرد: آنهايي كه بر عليه مختار قد علم كرده بودند يا لثارت العثمان سر داده بودند و اين فكر دشمنان بوده كه عده‌اي را به اسم شيعه به جنگ با امام حسين(ع) بفرستد و اين حمله فيزيكي را به گردن شيعه بيندازد.

به گفته عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 95 درصد از تروريست‌هايي كه در سوريه عليه نظام بشار اسد مي‌جنگند اصلا سوري نيستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا