گوناگون

بی‌توجهی به بستر خاک در گلخانه‌ها باعث ضرر می‌شود

یک کارشناس کشاورزی اظهارکرد: بسترهای کشت باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

محسن ثانی‎خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهارکرد: استحکام کافی خاک به طوری که بذر یا قلمه کاشته نشده به راحتی جا به جا نشود، آب کافی را در خود نگه دارد تا آبیاری زیاد نباشد از جمله خصوصیات خاک خوب برای کشت گیاه است.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های بستر مناسب وجود خلل و فرج کافی برای تهویه است، به طوری که گیاه بتواند به راحتی تنفس داشته و آب در آن جریان یابد.

این کارشناس افزود: بستر مناسب برای کشت باید عاری از بذر و علف‌های هرز و بیماری‎ها باشد. گاهی دیده می‌شود که یک بستر کشت دارای بذر و علف‎های هرز بوده و این باعث می‌شود که گلخانه‌داران متضرر شوند.

این کارشناس تصریح کرد: بسترهای کشت باید ظرفیت تبادلی کایتونی بالا داشته باشند تا بتوانند عناصر غذایی را نگهداری کرده و در موقع لزوم در اختیار گیاه قرار دهد.

وی در خصوص سطح شوری بستر کشت، افزود: سطح شوری بستر کشت باید پایین باشد؛ چرا که شوری بالا باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

ثانی‎خانی تصریح کرد: از مهم‏ترین ویژگی‎های یک بستر کشت مناسب دسترسی آسان و قیمت مناسب آن است.

وی در خصوص اینکه چرا نباید در گلخانه‎ها از خاک به‌عنوان بستر کشت استفاده کرد، افزود: خاک تهویه نامناسبی دارد و به دلیل سنگینی بهتر است در گلخانه‎ها استفاده نشود و همین طور خاک به دلیل به هم خوردن ساختمان آن در هنگام تهیه مخلوط خاکی تهویه مناسبی را فراهم نمی‎کند.

این کارشناس در خصوص بهترین سیستم کشت به طور متداول نیز اشاره کرد: بنا به کشت نوع محصول باید بستر کشت را انتخاب کرد، اما به طور معمول می‌توان از پرلیت و کوکوپیت باشد. کوددامی پوسیده هم به طور متداول استفاده می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا