گوناگون

تامین نیمی از نیاز آلومینیم کشور در برنامه ایرالکو ترسیم شده است

81161864 5691503

ˈمحمد افخمی ˈ روز دوشنبه در جریان اجرای طرح بهینه سازی خطوط قدیم این شرکت در گفت وگو با خبرنگاران افزود: هم اینک ظرفیت تولید آلومینیوم کشور 400 هزار تن تولید داخلی در برنامه میان مدت و بلند مدت سهم وابستگی کشور به این تولید استراتژیک کاهش یابد.

وی بیان کرد: با توجه به وجود زیر ساختهای لازم صنعت آلومینیم ، این شرکت ، با تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی دامنه خیز تولید آلومینیم را تا مرز یک میلیون تن در سال در پنج سال آینده ترسیم کرده است.

مدیرعامل شرکت آلومینیم ایران خاطرنشان کرد: این شرکت بنیه قوی نیروهای متخصص و دانش فنی تولید آلومینیم را دارد و امسال در لبیک به خواست رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی و عمل به شعار سال، دورنمای اقتصادی و راهبری صنعتی خود را تعیین کرده است.

افخمی در پاسخ به سوال خبر نگار ایرنا مبنی بر کاهش شاخص ایرالکو در بورس افزود: کاهش شاخص سهام این شرکت در بورس به ویژه در ماههای اولیه سال جاری، هیچ ارتباطی با مجموعه سهامداران و یا عدم هماهنگی در مجموعه هیات مدیره نداشته و بر خلاف ادعای برخی رسانه های کشور ، سهامداران این شرکت در کمال آرامش و امنیت خاطر به دنبال پیگیری اهداف بلند مدت ایرالکو هستند.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات خروج تعدادی از دیگهای خطوط قدیم این شرکت از مدار و ایجاد بسترهای بهینه سازی روند تولید دلیل اصلی کاهش تولیدات این شرکت بوده و با انتقال بخشی از فرآیند تولید آلومینی (آندسازی) به سایت جدید در منطقه صنعتی خیرِآباد، توان تولید گذشته در ماههای آینده بازمی گردد.

وی افزود: افزایش 220 هزار تنی آلومنیوم در کشور افق کاری ایرالکو خواهد بود و در این راستا از دانش بومی و تکنولوژی های خارجی به صورت همزمان استفاده می شود تا صنعت الومینیوم شاهد توسعه اقتصادی با بهره وری بیشتر باشد.

افخمی بااشاره به حاشیه های زیست محیطی ایرالکو در رسانه ها گفت: انگشت اشاره طرفداران محیط زیست کشور و دادخواهی عده ای مبنی بر آلودگی های زیست محیطی در این شرکت، بارها در افکار عمومی مطرح شده اما مستندات قابل قبول علمی به صورت شفاف در حصوص تعیین سهم آلایندگی ایرالکو در هوای اراک ارائه نشده است.

وی ادامه داد: تمامی تلاش برای ایجاد سامانه هوشمند کنترل کیفی آلودگی ایرالکو بکار گرفته شده و انتقال آند سازی به شعاع 30 کیلومتری شهر اراک با اهداف زیست محیطی و تولید کیفی انجام می شود.

افخمی رسالت مطبوعات و خبرنگاران در شفاف سازی رویدادهای مهم دانست و گفت: به دورانصاف است که برخی رسانه ها با وجود حسن نیت شرکت ایرالکو در انجام اقدامات بهینه سازی در خطوط و ایجاد نظارت بر کیفی سازی روند تولید ،این صنعت مهم و مادرتخصصی کشور را مخل محیط زیست معرفی کنند.

مدیر عامل افزود: عملیات اجرایی استقرار آند در سایت جدید این شرکت واقع در شهرک صنعتی خیرِآباد آغاز شده که به منظور افزایش میزان تولید و توسعه رونق اقتصادی صنعت آلومینیوم از مشارکتهای بخش خصوصی استفاده می شود.

وی اظهار کرد: اراک مهد تولید آلومینیوم ایران است و ایرالکو حمایت از ورزش همگانی و انتقال حسابهای بانکی از تهران به اراک را به عنوان بخشی از وظایف اجتماعی صنعت در دستور کار دارد.

افخمی اضافه کرد: ترکیب سهامداران ایرالکو دولتی نیست و در تدوین سیاستهای کلی و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شرکت ، سهامداران و مجموعه هیات مدیره تصمیم گیرنده خواهد بود.

شرکت آلومینیم ایران (ایرالکو) در سال 1351 با دو خط تولید به ظرفیت 45 هزار تن در سال در اراک آغاز بکار کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزودن سه خط دیگر به پروسه تولید ، ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به 120 هزار تن در سال رسید که محصولات متنوعی شامل انواع شمش تی بار ، هزار پوندی ، آلیاژهای ریخته گری ، بیلت ، اسلب را تشکیل می دهد.

عملیات اجرایی طرح توسعه ایرالکو با تکنولوژی 200 کیلو آمپر در سال 1381 با هدف حفظ راهکارهای زیست محیطی به زمین زده شد و در سال 1386 نیز به بهره برداری رسید.

ظرفیت تولید ایم شرکت هم اکنون 175 هزار تن در سال است که خوراک 11 هزار واحد کارگاهی زیردستی با بیش از 250 هزار نفر را در صنایع وابسته به آلومینیوم تامین می کند.ک/3

7112/560

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا