گوناگون

تاکید نخست وزیر کردستان عراق بر گسترش روابط با ایران

81194643 5749742

به گزارش ایرنا به نقل از سایت اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، نیچروان بارزانی روز دوشنبه در دیدار با قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در شهر اربیل مرکز کردستان عراق افزود: اقلیم کردستان عراق از دیرباز روابط تاریخی و قدیمی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه با آذربایجان غربی دارد و با توجه به روابطی که در گذشته داشتیم، این سطح از روابط امروز قابل قبول و رضایت بخش نیست.

وی اضافه کرد: فعال شدن بخش خصوصی در مرزهای مشترک دو طرف برای گسترش سطح مبادلات و ارتقای مناسبات در زمینه های مختلف می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: مردم ما به خاطر لطف و محبت ایرانیان، احترام خاصی برای آنها به ویژه مردم آذربایجان غربی قائل هستند.

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار با تشریح اهداف سفر خود به اقلیم کردستان عراق گفت: حضور در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اربیل، دیدار با مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق در جهت توسعه مناسبات و ارتقای سطح همکاری ها و قدردانی از سفر استاندار اربیل به ارومیه از جمله اهداف سفر هیات ایرانی است.

وی افزود: امیدواریم با تلاش و اراده دو طرف در آینده شاهد گسترش روزافزون روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران به ویژه آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق باشیم.

سعادت بر لزوم ترمیم و بازسازی راه های ارتباطی مرزی بین دو طرف تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در گذشته حدود 40 کیلومتر از راه مرزی بین دو طرف تخریب شده است، انتظار داریم با ترمیم و بازسازی راه های ارتباطی، زمینه برای تردد مردم دو کشور تسهیل شود چرا که امروز نباید به مرزها به مثابه یک تهدید نگریست بلکه وجود مرزهای مشترک مایه گسترش مراودات و ظرفیتی برای توسعه است.

استاندار آذربایجان غربی رفع موانع صادرات برخی محصولات تولیدی استان آذربایجان غربی از جمله سیمان از مرز سردشت به اقلیم کردستان عراق را خواستار شد و ادامه داد: رفع موانع و مشکلات موجود در مرز سردشت در دیدار با استاندار سلیمانیه به صورت دقیق مورد پیگیری قرار می گیرد.

آذربایجان غربی از استانهای مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق است و سه شهرستان اشنویه، پیرانشهر و سردشت این استان هم مرز با عراق است.

8137/581 / 1551

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا