Mihanpostپیشنهاد سردبیرعکسگردشگریمعماریمعماری اسلامی

تصاویر دیدنی از مسجد شاهچراغ

تصاویر دیدنی از مسجد شاهچراغ را برای شما کاربران عزیز آماده کرده ایم . این تصاویر توسط یک توریست که با نام کاربری  Rokas L در شبکه های اجتماعی فعالیت می کند تهیه شده است . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .
مسجد شاهچراغ یک بنای زیارتی و تاریخی است که در شهر شیراز قرار دارد این مسجد در میان انگلیسی زبانان  به پادشاه نور معروف است. به تصور خیلی از آنان که شاهچراغ را از بیرون می بینند این مکان مسجدی قدیمی است اما اگر وارد آن شوید با کمک نوشته های راهنما متوجه می شوید این مکان علاوه بر مسجد یک مکان زیارتی و تاریخی است. فضای داخلی این ساختمان فوق العاده است و درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ ها است. این مکان دارای گذشته مرموزی است. به گفته یکی از مورخان قدمت آن به ۹۰۰ سال بعد از میلاد برمی گردد.

شاه‌چراغ آرامگاه یکی از چهره های مهم شیعیان است که ملقب به شاه‌چراغ است. او، پسر موسی کاظم امام هفتم شیعیان است. در چند سال اخیر به دلیل واقع شدن این بنا در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز مورد غفلت قرار گرفته و با ناهنجاری‌های مختلفی روبرو شده و تعمیرات هرچند زیاد آنچنان اثرساز نبوده است.

متولیان این زیارتگاه، در سال ۱۳۸۶ تصمیم گرفتند که روز تولد او را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. لذا برای مشخص شدن روز دقیق تولد، مورخان و محققان تحقیقات خود را آغاز کردند اما پس از بررسی‌های به عمل آمده کارشناسان به این نتیجه رسیدند که روز تولد شاهچراغ به درستی مشخص نیست و در این خصوص نقلهای متفاوتی وجود دارد. از این رو تصمیم بر این شد که در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد معصومه و رضا یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی «شاهچراغ» تعیین شود.

در سال ۷۴۵ (ه. ق) مادر شاه شیخ ابواسحاق اینجو پادشاه فارس، ملکه تاشی خاتون اقدامات نیکویی بر بارگاه او انجام داد. این بانوی نیکوکار، اقدام به بهسازی بارگاه کرد و در عرض ۵ سال از سال ۷۴۵ تا ۷۵۰ (ه. ق) آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند بر آن ساخت. این بارگاه هنوز هم مانند الماسی می درخشد و مورد توجه بسیاری از زائران و گردشگران در سراسر جهان است.

با هم در میهن پست تصاویر دیدنی از مسجد شاهچراغ را تماشا می کنیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا