Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

استفاده از افزودنی‌های خوراکی برای ساخت سلول خورشیدی پلاستیکی !

استفاده از افزودنی‌های خوراکی برای ساخت سلول خورشیدی پلاستیکی  تازه ترین یافته علمی محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و آکادمی علوم چین است. این سلول‌ها در تولید تجاری مقیاس بزرگ، کاربردی نیمه چاپی خواهند داشت. برای مشاهده توضیحات و تصاویر بیشتر با میهن پست همراه باشید.

دانشمندان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و آکادمی علوم چین در یک فعالیت علمی مشترک دست به تولید سلول خورشیدی پلاستیکی با استفاده از افزودنی‌های خوراکی زده اند .این سلول های خورشیدی پلاستیکی در دمای اتاق یعنی همان ۲۵ درجه سانتی گراد  قابل تولید هستند و فرآیند تولید آن هیچ خطر بهداشتی یا زیست‌ محیطی ندارد.

دانشمندان در این روش جدید از o-MA به عنوان حلال استفاده کردند. ماده o-MA یک طعم‌ دهنده مواد غذایی است که برای انسان‌ ها هم غیر سمی بوده و مشکلی ایجاد نمی کند . این سلول ها به دلیل سبک وزنی ، انعطاف ، شفاف بودن و هزینه پائین ساخت آنها بسیار پر طرفدار هستند.

استفاده از افزودنی‌های خوراکی برای ساخت سلول خورشیدی پلاستیکی

محلول‌ های هالوژن برای اطمینان از اینکه ساختار سلول‌ های خورشیدی باعث افزایش حداکثری بهره‌وری انرژی آنها می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردارند اما این محلول ها خود یکی از موانع اصلی در تجاری‌ سازی در مقیاس بزرگ، هستند زیرا علی رغم غیر سمی بودن  برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند.

تا پیش از این امکان تولید این سلول ها در دمای اتاق وجود نداشت در حقیقت  برای تولید سلول های خورشیدی باید یک شرایط محیطی خاص فراهم می شد .

سلول خورشیدی یا سلول فتوولتائیک، یک قطعه الکترونیکی حالت جامد است که درصدی از انرژی نور خورشید را، مستقیماً توسط اثر فوتوولتاییک که پدیده‌ای فیزیکی و شیمیایی است به الکتریسیته تبدیل می‌کند سلول‌های خورشیدی ساخته شده از ویفر‌های سیلیکون، کاربرد بسیاری دارند. سلول‌های تکی، برای فراهم کردن توان لازم دستگاه‌های کوچک‌تر، مانندماشین حساب الکترونیکی به کار می‌روند. آرایه‌های فوتوولتاییک، الکتریسیته پایدار و تجدیدپذیری را تولید می‌کنند که عمدتاً در موارد عدم وجود شبکه انتقال و توزیع الکتریکی کاربرد دارد. برای مثال می‌توان به محل‌های دور از دسترس، مانند ماهواره‌های مدارگرد، کاوشگرهای فضایی و ساختمان‌های مخابراتی دور از دسترس اشاره کرد. علاوه بر این استفاده از این نوع انرژی امروزه در محل‌هایی که شبکه توزیع هم موجود است، به منظور کمک به کم کردن تکیه و فشار بر سوخت‌های فسیلی و دیگر دشواری‌های محیط زیست و نیز از دیدگاه اقتصادی مرسوم شده‌است.

منبع : newspakistan

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا