گوناگون

تصویب برنامه‌های 3 دستگاه برای اجرای اقتصادمقاومتی/ 82 سیاست و 208 برنامه عملیاتی نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اول رئیس جمهور در این جلسه یكی از وظایف مهم شورای اقتصاد را پرداختن به سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی و فراهم نمودن بستر اجرایی این سیاست ها عنوان كرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در هفته جاری بر لزوم اقدامات عملی در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و پرهیز از حمایت ها و ستایش های لفظی تاكید كردند كه لازم است با جدیتی بیش از پیش برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی همه تلاش خود را به كار گیریم.

جهانگیری افزود: البته دولت از روزهای نخستین پس از ابلاغ سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی، نسبت به فراهم نمودن ملزومات و بسترهای اجرای این سیاست ها اهتمام ورزیده و دستگاه های اجرایی نیز مكلف شده اند برنامه های خود را برای این منظور ارائه دهند.

محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در این جلسه گفت: در جلسات شورای اقتصاد غیر از وظایفی كه طبق قانون به آنها پرداخته می شود، اجرای سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی نیز با جدیت دنبال خواهد شد تا برنامه های پیشنهادی دستگاه های اجرایی با سیاست های كلی ابلاغی تطابق كامل داشته باشد.

نوبخت افزود: البته با گنجانده شدن این سیاست ها در برنامه ششم توسعه كشور، زمینه تسهیل و تسریع اجرای این سیاست ها فراهم خواهد شد. در این جلسه گزارشی از اقدامات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص گردآوری برنامه های دستگاه های اجرایی ارائه شد.

بر اساس این گزارش، پس از ابلاغ این سیاست ها، با كمک دستگاه های اجرایی تا كنون 48 هدف كلی، 82 سیاست اجرایی و 208 برنامه عملیاتی مربوط به اقتصاد مقاومتی تهیه و در كمیسیون های تخصصی تصویب شده است.

در این نشست وزیر نفت، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون وزیر كشاورزی هر كدام گزارشی از اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده در راستای اجرای تكالیف و تحقق بندهایی از سیاستهای كلی اقتصاد مقاومتی كه مرتبط با وظایفشان است ارائه كردند.

زنگنه با اشاره به برنامه های وزارت نفت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: جزئیات این برنامه ها در قالب چند عنوان اصلی و اینكه هر برنامه مربوط به كدام بند از سیاست های اقتصادی مقاومتی است به شكل دقیق گردآوری شده و برنامه زمانبندی منظمی نیز برای تحقق این اهداف تدوین شده است كه برخی از آن ها عبارتند از مدیریت عرضه و تقاضای نفت و گاز، ارتقای بهره وری، توسعه تعاملات برای ارتقاء جایگاه كشور در بازارهای جهانی نفت و گاز، توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر و مشاركت بخش خصوصی در بخش نفت و گاز.

وزیر نفت ادامه داد: حفظ و ارتقاء جایگاه كشور در بازارهای جهانی و منطقه ای انرژی، متنوع نمودن بازارهای صادراتی، ارتقاء دیپلماسی انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از ظرفیت های صنعت نفت به عنوان پشتوانه و محرک توسعه پایدار كشور از جمله اهداف این وزارتخانه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

سورنا ستاری معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور نیز گزارشی از برنامه ها و سیاست‌ گذاری های این معاونت برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه كرد و ساماندهی نظام ملی نوآوری و ایجاد برندهای معتبر و طراحی نظام نظارت و ارزشیابی اقتصاد دانش بنیان را از برنامه های اصلی معاونت علمی و فن آوری برشمرد.

معاون وزیر جهاد كشاورزی هم در این نشست با اشاره برنامه های این وزارتخانه همچون دستیابی به تراز مثبت تجاری غذایی و پایداری منابع پایه در افق چشم انداز، افزایش كمی و كیفی تولید و رقابت پذیری محصولات كشاورزی و خوداتكایی در محصولات و نهاده های اساسی، بر اهتمام این وزارتخانه برای اجرای سیاستهای كلی اقتصاد مقاومتی تاكید كرد.

وی افزود: افزایش تولید محصولات راهبردی و ارتقای ضریب خوداتكایی آنها، افزایش تولید داخلی نهاده های كشاورزی، تامین ذخایر مطمئن راهبردی و تنظیم بازار داخلی، توسعه صادرات و حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی از مهمترین اهداف برنامه راهبردی این وزراتخانه در اجرای سیاستهای اقتصادی مقاومتی در بخش كشاورزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا