پزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيهعلمی و فناوری

تضمین سلامت پوست با مصرف 10 مواد غذایی مفید ؟

یکی از راهکارهای تضمین سلامت پوست رعایت اصول مناسب در مصرف مواد غذایی و مورد تایید کارشناسان تغذیه است که متاسفانه افراد به دلیل سبک زندگی نمی توانند از آن پیروی کنند.

تضمین سلامت پوست

مواد معدنی در حفظ سلامتی بدن نقش بسزایی دارند و یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند متابولیسم بدن را مختل نموده و موجب افزایش وزن و آسیب‌ دیدگی سیستم قلبی و عروقی بدن شود. اما تغذیه انسان بر سلامت پوست وی نیز تاثیر می‌گذارد. امروز در میهن پست به معرفی 10 ماده غذایی ارزشمند برای حفظ سلامت ، شادابی و تضمین سلامت پوست می‌پردازیم:

 تضمین سلامت پوست با مصرف کلم بروکلی

تضمین سلامت پوست

بروکلی سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست است که از جمله آن‌ها می‌ توان به روی و ویتامین‌های A و C اشاره کرد. بعلاوه بروکلی حاوی یک کاروتنوئید موسوم به لوتئین است. این ماده عملکردی مشابه بتاکاروتن ایفا می‌کند. لوتئین از پوست بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو حفاظت نموده و مانع از خشکی و چروکیدگی آن می‌شود.

از سوی دیگر کلم بروکلی حاوی یک ترکیب شیمیایی ویژه با نام سولفورافان است. این ماده با خواص منحصر به‌ فرد خود از بروز انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان پوست جلوگیری خواهد کرد. بعلاوه سولفورافان با خنثی کردن تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد و فعال‌سازی سیستم‌ های حفاظتی در بدن، ریسک بروز بیماری‌ های پوستی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که سولفورافان، میزان تخریب سلول‌ های پوست در اثر پرتوهای فرابنفش را تا ۲۹ درصد کاهش خواهد داد و این مکانیسم حفاظتی تا 48 ساعت ادامه پیدا می‌کند.

شکلات تلخ هم در تضمین سلامت پوست موثر است

تضمین سلامت پوست

کاکائو دارای آنتی‌ اکسیدان‌های فراوانی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که مصرف روزانه شکلات تلخ طی مدت 6 تا 12 هفته موجب افزایش ضخامت و رطوبت پوست خواهد شد. مصرف روزانه 20 گرم شکلات تلخ به افزایش مقاومت پوست در برابرآفتاب‌ سوختگی کمک شایانی خواهد کرد. به منظور بهره‌مندی هرچه بیش‌تر از خواص شکلات و عدم مصرف قند فراوان بهتر است از شکلات‌های تیره با حداقل 70 درصد کاکائو استفاده کنید.

از خوردن سویا هم نباید غافل شد

تضمین سلامت پوست

سویا به دلیل دارا بودن ماده‌ ای موسوم به ایزوفلاون هم در تضمین سلامت پوست موثر بوده و می‌تواند تاثیر هورمون استروژن در بدن را کاهش دهد. مطالعات انجام شده روی زنان میانسال نشان می‌دهد که مصرف سویا برای مدت8 تا 12 هفته به افزایش سطح کلاژن، کاهش چین و چروک‌های پوست و بهبود قابلیت ارتجاعی آن کمک می‌کند. بعلاوه ایزوفلاون ریسک ابتلا به سرطان پوست را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد.

چای سبز

تضمین سلامت پوست

مصرف چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات اعجاز انگیزی با نام کاتچین در تضمین سلامت پوست ، مورد تاکید پژوهشگران است. این ماده از پیری زودرس پوست و صدمات ناشی از تابش خورشید جلوگیری می‌کند.

پژوهش انجام شده بر روی 60 زن طی مدت 12 هفته نشان داد که مصرف روزانه چای سبز می‌تواند التهابات پوستی ناشی از قرار گرفتن در مقابل خورشید را تا 25 درصد کاهش دهد. بعلاوه چای سبز به افزایش رطوبت، لطافت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. البته بایستی خاطرنشان کرد که مصرف چای سبز به‌همراه شیر، خواص آنتی‌ اکسیدانی آن‌ را کاهش خواهد داد.

گوجه‌ فرنگی سلامت پوست را تضمین می کند

تضمین سلامت پوست

از خواص گوجه‌ فرنگی کم گفته نشده است چرا که گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و کلیه کاروتنوئیدهای اساسی از جمله لیکوپن است. لیکوپن، مقاومت پوست در برابر نور خورشید را افزایش داده و از چروکیدگی آن جلوگیری می‌کند. مصرف گوجه‌ فرنگی در کنار موادغذایی دارای چربی نظیر پنیر یا روغن زیتون، خواص مفید آن‌ را دو چندان خواهد کرد. چربی‌ ها به افزایش میزان جذب کاروتنوئید در بدن کمک می‌کنند.

ماهی‌ های چرب هم در ردیف مواد خوراکی تضمین کننده ی سلامت پوست هستند

تضمین سلامت پوست

ماهی‌های چرب نظیر سالمون، کپور و شاه‌ماهی از جمله منابع غنی امگا 3 محسوب می‌شوند. اسید چرب امگا 3 برای حفظ ضخامت، انعطاف‌پذیری و رطوبت پوست بدن حیاتی است و کمبود آن می‌تواند موجب خشکی پوست شود. بعلاوه امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارد و از قرمزی پوست و بروز آکنه جلوگیری می‌کند. برخی مطالعات از تاثیرات مثبت مکمل‌ های روغن ماهی در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ های التهابی پوست و سیستم خود ایمنی نظیر پسوریازیس و لوپوس حکایت دارند. ویتامین E و روی موجود در ماهی نیز به ترمیم پوست و تکثیر سلول‌ های جدید کمک می‌کنند.

گردو

تضمین سلامت پوست

در میان انواع آجیل‌ها، گردو از امگا 3 و امگا 6 بیش‌ تری برخوردار است. اسیدهای چرب مذکور در کاهش ریسک بروز بیماری‌های التهابی پوست موثر هستند. روی، ویتامین E و سلنیوم موجود در مغز گردو به افزایش استحکام بافت پوست و سرعت ترمیم جراحات کمک می‌کنند.

فلفل قرمز یا زرد

تضمین سلامت پوست

فلفل‌ های قرمز و زرد از جمله منابع غنی بتاکاروتن به‌شمار می‌روند. بدن انسان این ماده را به ویتامین A تبدیل می‌کند. بتاکاروتن در سبزیجات نارنجی‌رنگ نظیر هویج، اسفناج و سیب‌زمینی شیرین یافت می‌شود.

مصرف یک فنجان فلفل قرمز، 92 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می‌کند. بعلاوه فلفل یکی از منابع غنی ویتامین C است. این ویتامین برای تولید پروتئین کلاژن ضروری خواهد بود. مصرف یک‌ سوم فنجان فلفل قرمز، پاسخگوی نیاز روزانه بدن به ویتامین C است.

تخمه آفتابگردان

تضمین سلامت پوست

مصرف 28 گرم مغز تخمه آفتاب‌گردان به‌ترتیب 37 ، 32 و 10 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E، سلنیوم و روی را تامین می‌کند؛ موادی که برای حفظ سلامت پوست حیاتی هستند.

در میان میوه ها آووکادو بیشتر از همه در تضمین سلامت پوست موثر است

آووکادو سرشار از اسیدهای چتضمین سلامت پوسترب مفید است. بعلاوه ترکیبات موجود در آووکادو از پوست شما در برابر امواج ماوراءبنفش خورشید محافظت می‌کنند. پرتوهای ماوراءبنفش می‌توانند موجب ایجاد چین و چروک و علائم پیری در پوست افراد شوند. آووکادو حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین E و C است. این 2 ویتامین در ساخت کلاژن (پروتئین ساختاری پوست) و شادابی پوست نقش بسزایی دارند. مصرف تنها 100 گرم آووکادو در روز، 10 و 17 درصد نیاز بدن به ویتامین‌های E و C را تامین می‌کند.

 

منبع : healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا