Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

راهکارهایی برای حفظ سلامت پوست از عوارض مواد قندی بدن ؟

راهکارهایی برای حفظ سلامت پوست از عوارض مواد قندی بدن در حالی بارها توسط کارشناسان و متخصصان ارائه شده است که همه ما نسبت به آثار مخرب مصرف بیش از حد مواد قندی زیاد بر روی بدن‌مان آگاه هستیم.عوارضی که حتی می تواند زندگی تک تک ما را به خطر بیندازد. با میهن پست همراه شوید.

حفظ سلامت پوست از عوارض مواد قندی اگر چه نیازمند مراقبت های زیادی است اما روی دیگر سکه این که مشکل اعتیاد به مواد قندی نیز در بین بیشتر انسان ها واقعیت دارد و با وجود آگاهی از این کار با مصرف مداوم مواد قندی سلامتی خود را به خطر میاندازند.

بنابراین قند نه تنها برای همه اعضاء بدن انسان ضرر دارد بلکه به طور خاص آثار وحشتناکی بر روی پوست از خود بر جای می‌گذارد. در اینجا اطلاعات بیشتری درباره آسیب مواد قندی به پوست به دست خواهید آورد.

تاثیرات مخرب مواد قندی به پوست را بشناسید: مصرف مقادیر زیادی دسر و آب‌نبات‌، نوشیدنی‌های شیرین، رژیم غذایی مملو از نان و برنج و مصرف قندهای پنهان در غذاها باعث شکل‌گیری خطوط و چین و چروک‌هایی در پوست، افتادگی پوست زیر چشم و آکنه و نازک شدن پوست می‌شود. وقتی شما چیزی مانند یک سیب یا یک تکه کیکم می‌خورید که حاوی قند است بدن‌تان این قندها یا کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند. که این گلوکز به‌نوبه خود باعث بالا رفتن سطوح انسولین در خون‌تان می‌شود. وقتی سطوح انسولین بسیار بالا می‌رود یا سریعاً در اثر مصرف کربوهیدرات‌های ساده‌ای چون آرد سفید یا اسنک‌ها و دسرهای قندی یا نوشیدنی‌های شیرین افزایش می‌یابد، باعث التهاب در بدن‌ و پوست می‌شود.

البته نباید فراموش کرد که مصرف مقادیر زیادی قند باعث شکل‌گیری فرایندی به‌نام گلیکاسیون می‌شود. گلیکاسیون زمانی رخ می‌دهد که قند مصرفی به جریان خون‌تان وارد شده و به پروتئین‌های موجود در پوست متصل می‌شود و موجب شکل‌گیری مولکول‌های جدیدی به‌نام محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون یا AEGs می‌شود. محصولات AEGs برای پوست بسیار مضر هستند. این مولکول‌های جدید شروع به آسیب زدن به پروتئین سالم، کُلاژن و الاستین موجود در پوست می‌کنند که باعث شادابی و جوانی پوست است. هر چه مقادیر بیش‌تری قند استفاده کنیم، صدمه به پوست‌مان بیش‌تر خواهد بود. خوردن مواد قندی بیش‌تر، به معنای درخشندگی کم‌تر پوست و چروک بیش‌تر آن خواهد بود و باعث بدتر شدن آکنه بر روی پوست می‌شود.

پوست ما بزرگترین ارگان بدن است، و مراقبت از  آن  و سالم نگهداشتن آن  فوق العاده مهم است. سبک زندگی بر پوست تاثیر بسیار مهمی دارد.پوست  نشان دهنده سلامت درونی انسان است، و هنگامی که بدن  ضعیف می شود، اول از همه از پوست مشخص می شود چرا که این پوست است از بدنتان محافظت می‌کند، اما فقط به همین ختم ‌نمی‌شود. این صورت شماست که شما را به دنیای خارج معرفی می‌کند. هنگامی که در سلامت به سر می‌برید، پوست سرشار از شادابی است. انتخاب‌های هر روز شما از قبیل چیز‌هایی که می‌خورید، جاهایی که می‌روید، احساسات شما، همه و همه روی پوست شما تاثیر‌گذار است.

تاثیرات مخرب قند بر روی سلامت پوست

راهکارهای جلوگیری از عوارض مواد قندی به پوست بدن: پس از آن همه خبر بد راجع به نحوه صدمه دیدن پوست با مصرف مقادیر زیادی مواد قندی، بیائید بر روی گام‌هایی متمرکز شویم که می‌توانیم در جهت متوقف کردن این صدمات و ترمیم پوست آسیب‌دیده برداریم. ما در واقع از توانایی زیادی در جهت متوقف کردن آسیب مواد قندی به پوست بدن‌مان برخورداریم و این کار با تصمیم‌گیری راجع به آن‌چه باید بخوریم و آن‌چه نباید بخوریم شروع می‌شود. احتمالاً متوجه شده‌اید که باید از مصرف دسرها و سایر غذاهای بسیار شیرین اجتناب کنید. مواد قندی نباید بیش از ۱۰ درصد کل کالری‌های روزانه شما را در بر بگیرد. نسبت به قندهای پنهان در غذاهای فرآوری‌شده و آماده آگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که در حال نوشیدن قند نیستید! نوشیدنی‌ها منابع عظیمی از قند هستند که اغلب توسط ما نادیده گرفته می‌شود. حتی یک نوشیدنی به‌ظاهر سالم نیز می‌تواند حاوی مقادیر زیادی از قند باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که علاوه بر زیر نظر داشتن مصرف قند، شما باید نکته دیگری را در ذهن داشته باشید یعنی نحوه طبخ کردن غذای‌تان. وقتی غذا با حرارت بسیار بالا مانند پختن، بو دادن، سرخ کردن و داغ کردن آماده می‌شود، می‌تواند مولکول‌ها موسوم به AEGs را افزایش داده و پیری زودرس پوست را سبب شود. توصیه نهایی این است که یک رژیم غذایی سالم حاوی مقادیر کم مواد قندی داشته باشید.

حفاظت از پوست با استفاده از محصولات بهداشتی مناسب: روش دیگری که می‌توانید در راه حفاظت از پوست‌تان در برابر قند از آن بهره بگیرید، استفاده از محصولات بهداشتی از قبیل کرِم، صابون و … است. به‌دنبال مصرف محصولاتی باشید که باعث ساخت مجدد کُلاژن شده و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کند. برای مثال، چای سبز می‌تواند عنصر بسیار خوبی در محصولات مراقبت‌کننده از پوست باشد که روند آسیب به پوست در اثر مصرف قند را متوقف خواهد کرد. این محصولات را به‌طور مستقیم بر روی پوست‌تان هنگام شستن صورت‌تان در صبح و شب به‌کار بگیرید. پس از استفاده از این محصولات، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های مورد علاقه‌تان نیز بهره بگیرید.

البته نباید فراموش کرد که عوارض پوستی به عوامل مختلف دیگری نیز ارتباط دارد چرا که پوست ما هر روز در معرض آلودگی‌های مختلفی قرار‌ می‌گیرد، از جمله دود سیگار، گاز مونواکسیدکربن ناشی از اگزوز ماشین‌ها و هوای آلوده. با تمیزکردن پوست، سلامت آن را تضمین ‌کنید. براساس نوع پوست خود پاک‌کننده‌ای مناسب را برگزینید، برای تمیزکردن صورت از صابون یا شوینده‌ای لطیف کمک بگیرید و یا شب‌ها از یک اسکراب ملایم یا تونر برای از بین‌ بردن سلول‌های مرده استفاده‌ کنید، و سپس از کرمی حاوی رتینوئید و نرم‌کننده استفاده‌ نمایید.( پوست‌های چرب هم به نرم‌کننده نیاز‌ دارند؛ محصولات فاقد چربی را بیابید.)

منبع  everydayhealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا