گوناگون

تعدد و تنوع گالری‌ها به نفع هنر است/ پرهیز از نگاه حذفی به گالری‌داری

نازیلا نوع بشری مدیر گالری آران در گفتگو با خبرنگار مهر با مثبت ارزیابی کردن روند اعطای مجوز به متقاضیان گالری‌داری در ایران تأکید کرد: وزارت ارشاد به شیوه اصولی و سختگیرانه مجوز راه‌اندازی گالری‌ها را صادر می‌کند و اگر کسی بخواهد امروز گالری راه‌اندازی کند بایستی حتما یا تحصیلات هنری داشته باشد و یا این که هنرمند و صاحب تجربه باشد.

روند اعطای مجوز به گالری ها در دولت جدید اصولی و طبق ضوابط است

او با اشاره به روند اعطای مجوز در سالهای گذشته ادامه داد: اگر قبلا سختگیری های بی جهت صورت می گرفت، امروز کاملاً طبق اصول و ضوابط رفتار می شود که از این بابت باید به وزارت ارشاد بابت درستی عملکردش در این زمینه جایزه هم داد.

نوع‌بشری با تأکید بر نقد منصفانه گفت: اگر تعداد 160 گالری مجوز فعالیت دارند، اتفاق خوبی است چراکه  همین تعدد است که بحث کیفیت را هم به همراه دارد و به سلایق مختلف مخاطبان در زمینه آثار هنری پاسخ داده می شود ضمن این که در شهری مثل تهران با توجه به جمعیت جوانی که دارد، 500 گالری هم کم است.

مدیر  گالری آران با اشاره به چگونگی فعالیت گالری ها در دیگر نقاط دنیا یادآورشد: همه جای دنیا این گونه است که اگر به طور مثال در شهری 600 گالری هم وجود داشته باشد، تنها 20 تا 30 تا از آنها به هنر پیشرو می پردازند و لزومی ندارد که همه گالری ها مشابه هم فعالیت داشته باشند.

هنر پیشرو و دکوراتیو هر کدام مخاطبان خود را دارند

نوع بشری بر این باور است که زیبایی کار گالری‌داری در همین تعدد و تنوع فعالیت هاست که باعث می شود به سلایق مختلف مخاطبان آثار هنری و خریداران پاسخ داده شود.

او اضافه کرد: نمی توان گالری ها را محدود کرد که همه مطابق یک نوع سلیقه فعالیت داشته باشند، حتی در برلین و میلان هم که بیشترین گالری ها را دارند فقط چند گالری ممکن است مطابق سلیقه شما کار کنند، بنابراین هر گالری می تواند مطابق سلیقه خود به نمایش آثار بپردازند و این مردم و مخاطبان هستند که تصمیم می گیرند به سراغ کدام گالری بروند.

نازیلا نوع بشری با تأکید بر این که پدرسالاری کردن در مقوله گالری داری صحیح نیست، ادامه داد: ما نمی توانیم متولی دیگران باشیم، هر کس کار خودش را انجام می دهد و در هر جامعه جدیدی هم امکان بروز خطا وجود دارد، مهم این است که هر گالری کارش را با جدیت انجام دهد. البته وزارت ارشاد در هنگام اعطای مجوز و در مسیر فعالیت گالری ها نظارت خود را دارد.

این گالری دار درباره نمایش آثاری از شاخه هنر فاخر یا بازاری تصریح کرد: نمی توان گفت که چه هنری خوب و چه هنری بد است، چرا که برخی هنرها پیشروترند و برخی دیگر هم دکوراتیو هستند که این دو مقوله مخاطبان خاص خود را هم دارد. همه کسانی که گالری راه اندازی کرده اند، برای درآمدزایی بیشتر می توانستند به سراغ کارهای دیگری بروند بنابراین حالا که تصمیم گرفته اند در این حرفه نوپا فعالیت کنند نباید آنها را غیرمنصفانه نقد کرد.

نوع بشری یادآور شد: اگر گالری‌داری در حرفه خود خوب عمل نمی کند خودش باید پاسخگو باشد. چه اشکالی دارد که گالری دار هنرمند نباشد، چه کسی گفته که یک معمار نمی تواند گالری داری کند؟

مدیر گالری آران به این نکته نیز اشاره داشت که چرا زمانی که در سالهای گذشته به متقاضیان گالری داری مجوز نمی دادند، کسی اعتراضی نداشت حالا که این شرایط همراه با ضوابط خاص خود تسهیل شده است، نسبت به آن انتقاد می شود.

تعریف گالری با بنیاد فرهنگی متفاوت است

او با اشاره به تعریف حرفه گالری‌داری گفت: گالری تعریف مشخصی دارد و یک بنیاد فرهنگی نیست بلکه جایی است برای عرضه و خرید و فروش آثار هنری که در این تعریف هر مدیری برنامه ریزی خودش را می تواند داشته باشد. برخی با تعداد مشخصی هنرمند کار می کنند، یکی دوست دارد گالری خود را اجاره دهد، این موارد در همه دنیا وجود دارد و موضوع تازه ای نیست.

نوع بشری اضافه کرد: اگر تعریف برخی ها از گالری مرتبط با بنیاد فرهنگی و ارتقای سطح هنری است که این بحث دیگری است و باید در این زمینه به مسائل آموزشی در دانشگاه ها پرداخت.

او با یادآوری خاطراتش برای راه اندازی گالری آران گفت: حدود 6 سال پیش وقتی می خواستم برای دریافت مجوز گالری اقدام کنم، 6 ماه دوندگی کردم و رفتارهای نادرستی را شاهد بودم و امروز معتقدم که شرایط کنونی در اعطای مجوزها اصولی تر شده و طبق ضوابط و قوانین مشخص به شما مجوز می دهند.

نگاه حذفی به حرفه گالری داری را کنار بگذاریم

او همچنین تعداد زیاد گالری های تهران را به نفع همگان دانست و گفت: نباید نگاه حذفی به حرفه گالری داری داشته باشیم چون ما اساساً رشته ای به نام گالری داری نداریم بلکه هر علاقه مندی با توجه به تخصص و تجربیاتی که در این زمینه داشته، شروع به کار کرده است. برخی موفق عمل کرده اند و برخی هم خوب کار نکرده اند و بعد از مدتی خودشان حذف شده اند، بنابراین نباید جلو رشد کار مثبتی که شروع شده است گرفته شود.

گالری داری یک رقابت آزاد است که برنده و بازنده خواهد داشت

او در ادامه گفت: در هیچ جای دنیا برای دایر کردن گالری از شما مدرک نمی خواهند اما درایران این ضوابط وجود دارد بنابراین این یک رقابت آزاد است که هر کس با قابلیت های خود فعالیت می کند که می تواند برنده یا بازنده باشد. در همه دنیا برخی از گالری ها به اندازه یک بنیاد فرهنگی فعال و تأثیرگذارند اما این دلیلی برای عدم فعالیت دیگر گالری های نیست.

او در خاتمه با اشاره به شرایط دشوار هنرمندان و گالری داران در دیگر کشورهای دنیا از جمله نیویورک گفت: شهری مثل نیویورک حدود 600 گالری دارد و برخلاف این که در ایران وزارت ارشاد به مسائلی چون بیمه هنرمندان توجه می کند، در آمریکا باید هر کسی مالیات بدهد در غیر این صورت به عنوان هنرمند و گالری دار نمی توانید فعالیت کنید و تحت پیگرد قانونی هم قرار خواهید گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا