گوناگون

تعزیه‌خوانی، نمایشی گویای وقایع کربلا

مدیر حوزه‌ی پژوهش و مطالعات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: تعزیه‌، نمایشی مردمی است که براثر تجربه و تمرین به گونه‌ای که امروز شاهد آن هستیم مبدل شده و می‌توان گفت که تنها شیوه‌ی عزاداری است که همه‌ی رخدادهای واقعه عظیم کربلا را بیان می‌کند.

«سیداحمد برآبادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، گفت: تعزیه در لغت به معنای نمایش مذهبی، سوگواری، عزاداری و یادبود عزیزان است اما در اصطلاح نوعی نمایش مذهبی است که برخلاف معنی لغوی آن غم‌انگیز بودن شرط حتمی آن نیست و ممکن است گاهی خنده‌آور هم باشد. به تعزیه «شبیه‌خوانی» نیز گفته می‌شود.

وی ادامه داد: تعزیه یا شبیه‌خوانی در شهرستان بیرجند هم‌چون دیگر شهرستان‌ها، نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را اجرا می‌کنند و افراد شبیه‌خوانی دو گروه مخالف خوان‌ها و موافق‌خوان‌ها یا موافقان و مخالفان هستند.

مدیر حوزه‌ی پژوهش و مطالعات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: موافقان به افرادی که نقش امام حسین(ع) و یارانش را به عهده دارند و مخالف‌خوان‌ها به کسانی گفته می‌شود که نقش دشمنان امام را اجرا می‌کنند.

برآبادی ادامه داد: شبیه‌خوان‌ها اکثراً از افراد بومی منطقه هستند و هریک لباس‌های گوناگون و رنگارنگ برحسب نقش خود می‌پوشند. لباس مخالف‌خوان‌ها به رنگ قرمز و معمولاٌ چکمه و پالتو می‌پوشند و کلاهخود به سر می‌گذارند و دستمال‌های رنگی و قرمز به کمرشان می‌بندند و لباس موافق‌خوان‌ها به رنگ سبز یا سیاه است و کسی که نقش امام را به عهده دارد عمامه سبز می‌گذارد و عبا می‌پوشد. لباس شبیه‌خوانی حضرت عباس به رنگ سبز است و معمولاً پالتو می‌پوشد و دستمال به کمر می‌بندد و سرش را نیز با کلاهخود و دستمال می‌پوشاند.

وی افزود: شبیه‌خوان‌هایی که نقش زنان را ایفا می‌کنند لباسی می‌پوشند که مشکی و تا پشت پای‌شان می‌رسد و روی آن هم چارقدی مشکی به سر کرده و روی صورتشان را با پارچه ای می‌پوشانند. گروهی نیز مسئول اجرای موسیقی، طبل و شیپور هستند.

مدیر حوزه‌ی پژوهش و مطالعات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مراسم تعزیه به شماره 27 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا