گوناگون

تفکیک وزارت جوانان باید در دستور کار دولت قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر رحیم عبادی در نخستین جلسه شورای راهبردی امور جوانان با بیان این مطلب گفت: فاصله بین سن بلوغ تا سن ازدواج منجر به پدیده جوانی شده است؛ جوانانی که مسائلشان تنها به موضوع فرهنگ و اقتصاد خلاصه نمی شود. در سالهای اخیر دو خلاء اساسی در حوزه جوانان دیده می شود که یکی ساختاری و دیگر آنکه در حال حاضر بسیاری از مسئولیت ها از خانواده به جوانان واگذار شده است و در این میان نه دولت از این جوانان حمایت می کند و نه خانواده ها توانایی حمایت دارند.

رئیس سابق سازمان ملی جوانان افزود: اشکال دوم در موضوع جوانان این است که در ایران به رغم نگاههای مثبت موضوعات جوانان بیشتر به صورت توصیه ای و یا اخلاقی دیده می شود. در منشور تربیتی نسل جوان آرمانها تعریف شده است اما در مقابل هیچ کار اجرایی انجام نشده است.

به گفته عبادی غفلت ما در دولت منجر به ایجاد چالش برای جوانان شده است و گرنه  بررسی وضعیت امور جوانان پس از جنگ بسیار خوب بود و دولت ها در حال ساماندهی امور جوانان بودند.

وی تصریح کرد: سند 20 ساله امور جوانان در دولت اصلاحات تدوین و تصویب شد و حتی مقام معظم رهبری یکی از دستگاههایی را که در موضوع جوانان خوب فعالیت می کرد سازمان ملی جوانان عنوان کردند.

رئیس سابق سازمان ملی جوانان توضیحات خود را این گونه تکمیل کرد: در دولت گذشته متاسفانه یک تصمیم اشتباه منجر به ادغام دو سازمانی شد که هیچ ارتباطی با هم نداشتند و فعالیت های مربوط به امور جوانان همگی متوقف شد. چگونه می توان در ساختاری که ابهام در آن وجود دارد تعامل و همکاری میان 18 دستگاه را ایجاد کرد.

در ادامه این نشست زهرا شجاعی عضو دیگر شورای راهبردی امور جوانان به بیان مشکلات و ویژگی های جوانان پرداخت و اظهار داشت: عرف بر این بوده که سن دختران در ازدواج پائین تر از آقایان باشد اما به دلیل تغییرات هرم جمعیتی امروز شاهدیم که دختران با زوج هم سن و سال خود و گاه از خود کوچکتر ازدواج می کنند که این به تبع مشکلاتی را برای جوانان بوجود می آورد.

وی افزود: جای خالی مشاوره در حوزه دختران جوان در وزارت ورزش و جوانان خالی است و من درخواست دارم که این عنوان به عنوان یک سیاست و راهبردی در وزارت جوانان تعریف شود.

وی با بیان اینکه در تریبونهای مذهبی و مقدس گاه عنوان می شود افزایش دانش آموختگی دختران فاجعه است توضیح داد: امروز جمعیت دختران جوان تحصیلکرده کشور به دلیل ترکیب جمعیتی فرصت ازدواج ندارند از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی آنها مجبور به انتخاب شغل غیر مرتبط هستند. اینها همه از جمله مشکلات دختران جوان است که به عنوان نیمی از جمعیت جوان کشور باید به شکل ویژه به آن نگاه شود.

شجاعی تصریح کرد: در شرایطی که تحصیلات دختران بالاتر رفته و از سوی دیگر امکان ازدواج و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد کمترین آسیبی که به دختران جوان وارد می شود افسردگی است که امروز می بینیم این مشکل در شهرهای مذهبی همچون قم در میان دختران دیده می شود.

همجنین اشرف بروجردی دیگر عضو  شورای راهبردی امور جوانان به یکی دیگر از مشکلات و معضلات جوانان پرداخت و گفت: امروز ادبیات و گفتمان جوانان تنزل پیدا کرده اما متاسفانه هیچ ارگانی این موضوع را مورد بررسی قرار نمی دهد این در حالی است که ادبیات نابهنجاری در میان جوانان کشور رایج شده است.

وی گفت: بخشی از این معضلات به دلیل حضور جوانان در شبکه های اجتماعی است که باید به شکل جدی تر به این موضوع و معضل توجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا