گوناگون

تقوا یاد معاد را در دل مومن زنده نگه می‌دارد

امام‌جمعه کرج گفت: عزت و اقتدار امروز کشور حاصل خون شهداء و از خود گذشتگی رزمندگان اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی البرز، حجت الاسلام «محمدمهدی حسینی‌همدانی» ظهر امروز(جمعه چهارم مهرماه)، در خطبه‌های پیش از نماز جمعه شهرستان کرج با اشاره به اهمیت تقوا در سعادت انسان اظهار کرد: در قرآن آیات متعددی در خصوص اهمیت تقوا ذکر شده است، طوری‌که خداوند در این کتاب مقدس از تقوا به عنوان برترین زاد و توشه آخرت نام می‌برد.

وی افزود: اگر انسان در مسیر سعادت دنیوی و اخروی به توشه‌های گوناگونی از جمله عدل، احسان و … مجهز باشد اما هیچ یک از آنها به اندازه داشتن تقوا اهمیت ندارد.

حسینی‌همدانی خاطرنشان کرد: اگر انسانی به تقوا مجهز نباشد در حقیقت در مسیر حرکت به سمت خدا دستانش خالی است و با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: تقوا زاد دنیا و آخرت است، چون دنیا جدای از آخرت نیست و اعمالی که انسان در طول مدت حیات خود انجام می‌دهد، کارنامه آخرت او را رنگین می‌کند.

وی اظهار کرد: تقوا یاد معاد را در دل مومن زنده نگه می‌دارد و مانع از آن می‌شود که انسان به گناه آلوده شود.

امام جمعه کرج منشاء ارتکاب همه گناهان را فراموشی معاد دانست و گفت: کسی که به این باور رسیده باشد که برای هر عملی که در این دنیا انجام می‌دهد در دنیای آخرت باید پاسخگو باشد خود را به گناه و معصیت آلوده نمی‌کند.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت رعایت عدل و انصاف در رفتارهای اجتماعی مومنان اشاره و خاطرنشان کرد: در قرآن 14 آیه وجود دارد که خداوند در آنها به موضوع عدل و رفتار عادلانه پرداخته است .

امام جمعه کرج افزود: مومنان واقعی کسانی هستند که در همه‌ی جنبه‌های زندگی خود عدل و قسط را رعایت می‌کنند و حاضر نیستند در هیچ شرایط به کسی حتی به مقدار اندک ظلم کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه افراد به صورت ذاتی به این موضوع وافق هستند که رعایت عدالت از خصوصیت‌های ارزشمند انسان است اما دانستن این امر به تنهایی کافی نیست بلکه مفهوم عدالت زمانی معنا می‌یابد که در صحنه‌ی زندگی نمود عملی یابد.

حجت الاسلام حسینی‌همدانی افزود: عدل انواع مختلفی دارد که از میان آنها می‌توان به عدالت شرعی، عدالت در رفتار اجتماعی، عدالت در معاشرت و عدالت اخلاقی اشاره کرد.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت ازدواج در تضمین سلامت روانی جامعه، گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته شاهد افزایش سن ازدواج در میان جوانان بودیم که این امر آثار و تبعات منفی بسیاری برای جامعه به‌دنبال دارد.

نماینده‌ی ولی فقیه در استان البرز خاطرنشان کرد: افزایش سن ازدواج هیچ ربطی به دولت و اقدامات دولت ندارد و بیشتر به افزایش توقع جوانان و فاصله گرفتن خانواده‌ها از ساده زیستی و دوری از تجملات نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: افزایش سن ازدواج حاصل شرایط سخت ازدواج است که امروز از سوی خانواده‌ها اعمال می‌شود. جهیزیه‌های سنگین، مهریه‌های زیاد، مخارج زیاد جشن عروسی و … جوانان را از ازدواج فراری داده است.

امام‌جمعه کرج اظهار کرد: آنچه بنیان خانواده‌ها را محکم می‌کند نه مهریه زیاد است و نه خرید جهیزیه گرانقیمت، بلکه مهر و محبتی است که خداوند در قلوب زوجین قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کسی که ازدواج نکند حتی اگر به درجات بالای علمی و … نیز برسد بخشی از شخصیتش کامل نیست و انسان متعادلی محسوب نمی‌شود.

حجت الاسلام حسینی‌همدانی یادآور شد: فشار جنسی که به علت افزایش سن ازدواج بر جوانان وارد می‌شود، سلامت و امنیت روان جامعه را تهدید می‌کند بنابراین باید فکری به حال ایجاد شرایطی برای ازدواج آسان جوانان کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به قرار گرفتن درهفته‌ی دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: عزت و استقلال امروز کشور مرهون شهادت‌طلبی و از جان‌گذشتگی افرادی است که برای دفاع از خاک وطن به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافتند و با نثار خون خود اجازه ندادند دشمن ذره‌ای از خاک وطن را به تصرف در بیاورد.

امام جمعه کرج یادآور شد: امروز نباید طوری رفتار کنیم که عزت و اقتدار کشور در صحنه‌های بین‌المللی و ملی خدشه‌دار شود و باید با توان در مسیر شهدا گام برداریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا