Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

تقویم نجومی سال ۱۳۹۵ و مهمترین رویداد آن ؟

تقویم نجومی سال ۹۵ نیز چند وقتی است منتشر شده اما متاسفانه ریز اتفاقات هیجان انگیز نجومی در این سال عنوان نشده و بر مهمترین وقایع آن اشاره شده است. بنابراین تغییر سال نشانگر آغاز فصل دیگری برای رصدهای فضایی و شکار سیارک ها است و اکنون ستاره‌شناسان و سایر کارشناسان فضایی از جدیدترین تقویم نجومی سال ۱۳۹۵ را رونمایی کرده‌اند.

در این میان ماه‌گرفتگی نیم سایه و ابر ماه از مهمترین رویدادهای نجومی سال ۱۳۹۵ خواهد بود که این هر کدام برای علاقه مندان به حوزه هوا فضا – نجوم – هیجان انگیز است.

ماه‌گرفتگی نیم سایه : این نوع ماه گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه از میان سایه لبه‌های زمین موسوم به نیم سایه عبور کند. این امر باعث می‌شود که ماه تاریکتر شود اما رنگ قرمز معمول را که اغلب در زمان ماه‌گرفتگی کامل مشاهده می‌شود، نخواهد داشت.

دو ماه گرفتگی نیم‌سایه در سال ۱۳۹۵ اتفاق خواهد افتاد که اولی در روز ۲۳ مارس (چهارم فروردین ۱۳۹۵) رخ خواهد داد و ساکنان غرب آمریکای شمالی و شرق آسیا می‌توانند آن را مشاهده کنند. دومی در روز ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور ۱۳۹۵) خواهد بود و ساکنان شرق اروپا،‌ شرق آفریقا، آسیا و استرالیا می‌توانند از مشاهده آن لذت ببرند.

ابرماه و بارش شهابی جوزایی: مشاهده بارش شهابی جوزایی در ماه دسامبر ممکن است برای علاقه‌مندان چالش‌برانگیز باشد زیرا یک ابر ماه نیز با آن همزمان خواهد بود. درخشش غیرمعمول ماه کامل می‌تواند مشاهده این بارش را مشکل سازد.

بنابراین منجمان حرفه ای (و گاهی آماتور) تلاش می کنند که عموم مردم را با زیبائیهای آسمان آشنا کنند. برخی از مردم تصور می کنند “علم نجوم ” چیز پیچده ای از علوم است که فقط متعلق به دانشمندان است ، بنابراین از ارتباط نجوم با زندگی روزمره و زیبائیهای آن در محیط اطرافشان اطلاعی ندارند. در این وادی منجمان می توانند تا حدی فاصله میان خود و مردم را با معرفی علوم فضایی کمتر کنند. اگر شما هم از علاقمندان به علم نجوم و پدیده های فضایی هستید بد نیست که از مهمترین وقایع نجومی سال ۱۳۹۵ خورشیدی را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا