گوناگون

تمدن اسلامی از زمان هجرت پیامبر(ص) به مدینه آغاز شد/ تمدن اسلامی همان مدنیت و شهرنشینی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم روز گذشته 10 خردادماه در در هشتمین همایش بین‌المللی پژوهشهای قرآنی اظهار داشت: 700 مقاله به این دوره همایش‌ رسید که حداقل توسط سه داور مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع 45 هزار صفحه مقاله علمی بررسی شد که به همراه کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، در مجموع 60 هزار صفحه علمی توسط اعضای هیأت داوران بررسی شد.

وی با اشاره به موضوع این همایش مبنی بر تمدن نوین اسلامی و قرآن کریم گفت: تمدن اسلامی همان مدنیت و شهرنشینی است که از زمان هجرت پیامبر (ص) به مدینه آغاز شد.

آیت الله عابدی با بیان اینکه یهودیان در زمان پیامبر (ص) نزد یعقوب اسحاق کلمی آمدند و از وی خواستند یک کتاب همانند قرآن کریم تألیف کند افزود: این عالم یهود اعلام کرد کتابی همانند بخشی از قرآن خواهد نوشت و بعد از چند روز مطالعه اعلام کرد با دیدن آیه افوا بالعقود در قرآن کریم فهمیدم نه تنها نمی‌توان کتابی همانند آن آورد بلکه آیه ای هم شبیه آن نمی‌توان نوشت.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ا ظهار کرد: کلمی می‌گفت این آیه قرآن بیان می‌کند باید به هر قرارداد نوشته و نانوشته‌ای پای بند بود.

 وی با بیان اینکه انسان در هر شرایطی باید به قوانین و مقررات پایبند باشد تصریح کرد: سقراط در شبی که مقرر بود اعدام شود توسط زندانبان امکان آزاد شدنش فراهم شد اما اعلام کرد زمانی که در شهر آتن زندگی می‌کنم به قوانین موجود این شهر پایبند هستم.

آیت الله عابدی با بیان اینکه یکی از سنت‌های رایج این کشور احترام به سادات و افراد مسن است و این سنتی نانوشته است افزود: یکی دیگر از سنت‌های زیبای این کشور احترام به شهدا و ایثارگری‌های آنان است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: بیش از 300 بار در آیات قرآن به نجوم، آسمان و سماء اشاره شده است. و این امر موجب شده که مسلمانان به علم نجوم روی آورند و شروع به تولید آلات رصدی اعم از قطب نما، اسطرلاب و غیره نمایند.

وی در پایان از محققان، پژوهشگران  قرآن کریم خواست تا پیرامون علم نجوم در قرآن کریم تحقیق و پژوهش کنند. و آثار آن را در بخش‌های مختلف زندگی مورد بحث قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا