گوناگون

تنها 15 درصد بدهی معوقه بانکی در گلستان متعلق به بخش تولید است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در استان رقم بدهی معوقه به بانک ها به 800 میلیارد تومان می رسد که تنها 15 درصد آن متعلق به بخش تولید است.

ˈبه گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسینقلی قوانلوˈ در این باره اظهارکرد: ما بدهی‌های تولیدکنندگان را تقسیم بندی کرده‌ایم و بدهی‌های معوق بعد از سال 89 را که به دلیل افزایش نرخ به وجود آمده بود را در دستور کار حمایت قرار داده ایم زیرا در افزایش معوقات، خود مقصر نبوده اند.

وی در عین حال گفت: در مورد برخی از معوقاتی که بعضاً تولیدکنندگان مقصر بوده و وام را از استان خارج کرده‌اند ما حمایتی از آنان انجام نمی دهیم.

قوانلو در ادامه بهبود فضای کسب و کار با سهل کردن بخشنامه‌ها، افزایش سرمایه بانک‌ها و تبدیل بدهی شرکت های دولتی را از موارد بسته حمایت از تولید ذکر کرد و گفت: دولت تلاش دارد فعالیت بانک‌ها را به جای اصلی خود برگرداند و از بنگاه داری خارج کند زیرا در هشت سال گذشته بانک‌ها مکلف شده بودند تسهیلات تکلیف شده ای را انجام دهند که برای رهایی از ورشکستگی به بنگاه داری روی آورده بودند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در ادامه گفت: کارگروه حمایت از تولید هم در استان تشکیل شده است و نمایندگان بانک‌ها، دولت و صنایع در این کارگروه عضو هستند و صنایعی را که بعد سال 89 گرفتار مشکل شده اند حمایت می کنیم و تسهیلات جدید می دهیم که از این حالت رکود خارج شوند.

قوانلو افزود: وام‌هایی که طی سال‌های گذشته بدون حساب و کتاب به برخی افراد داده شد منشا بروز مشکلات و معوقات بانکی بوده است و در حال حاضر تمام اختیارات اعطای وام به تولید کنندگان را در اختیار بانک قرار داده ایم تا اهلیت متقاضی را بررسی کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان رکود همراه با تورم را از مشکلات فعلی صنایع دانست که فراگیر هم شده است.

به گفته وی یکی از اصلی ترین دلایل این رکود کاهش فعالیت های عمرانی است زیرا نزدیک به 85 درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود

وی با بیان این که پیش بینی می کنیم امسال رشد یک و نیم تا دو درصد در بخش اقتصادی داشته باشیم گفت: دولت بسته خروج از رکود را نهایی کرده است.

وی در باره معادن گفت: در این بخش نیز دولت کل محدوده های مستعد معدنی را به پهنه های بزرگ، تقسیم و واگذار کرده است تا بتواند رونق را در بخش معدن ایجاد کند.

وی افزود: استان گلستان در بخش معادن ید، صدف کوهی و زغال سنگ فعال است و طی این مدت توانسته ایم اشتغال چند معدنی که تعطیل شده بود را برگردانیم.

وی بیان این که ذخایر قطعی معادن استان گلستان 14 میلیون و 191 هزار تن برآورد شده است اضافه کرد: اما ذخایر احتمالی آن بیشتر است.

وی درباره صدف کوهی گفت: 9 معدن صدف کوهی در گلستان فعال است و 120 نفر به طور مستقیم در آن ها مشغول به کار هستند.

قوانلو با اشاره به این که در داخل کشور صدف کوهی تنها برای تهیه خوراک دام و طیور استفاده می شود، اظهار کرد: در سال 92 بیش از 80 هزار و 100 تن صدف کوهی از معادن استان گلستان استخراج شده است.

به گفته وی از صدف کوهی در خارج از کشور برای صنعت رنگ سازی، داروسازی و به ویژه خمیر دندان استفاده می شود.

وی تصریح کرد: غنی بودن محصول و وجود 97 درصد کربنات کلسیم در سنگ های صدف کوهی گلستان، استحصال آسان بدون نیاز به انفجار، خرد شدن راحت سنگ و هزینه کم اکتشاف آماده سازی، از مزایای این ذخایر است.

رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت گلستان هم چنین از حضور ایمیدرو در ماه های آینده در استان خبر داد و گفت: ایمیدرو بزرگترین شرکت معدنی کشور است و طی ماه های آینده طرح های مطالعالتی در خصوص ید و فلزات را در استان گلستان در دست انجام دارد.

قوانلو بیان کرد: پهنه ید داشلی برون به مساحت 500 کیلومتر، پهنه فلزی شیست های گرگان به مساحت 2915 کیلومتر و پهنه فلزی خوش ییلاق به مساحت 1880 کیلومترمربع از طرح‌های مطالعاتی ایمیدرو در استان است

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا