گوناگون

تنها 18 درصد افراد بیکار مهارت دارند

معاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار کرد:‌ کمبود نیروهای ماهر در واحدهای صنعتی و وجود آموزش‌های بی‌ربط با نیازهای بازار کار از جمله مشکلات اصلی کار در کشور است.

به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، طهماسبی ظهر امروز 13 مرداد ماه در نشست تخصصی چالش‌های فرآروی صنعت و انتظار از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر 40 درصد بیکاران استان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بوده و 60 درصد باقی‌مانده دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کمتر از دیپلم هستند.

وی یادآور شد: تنها 18 درصد از افراد بیکار دارای مهارت هستند که این افراد نیز موفق به ورود به بازار کار نشده‌اند، زیرا مهارت آنها مرتبط با نیازهای بازار کار نبوده است.

طهماسبی تاکید کرد: در گذشته هدف از آموزش در کشور ایجاد شغل بود اما در سال‌های اخیر آموزش‌ها در دانشگاه‌های کشور برای افراد با هدف پرستیژ اجتماعی و یا با فشار خانواده بوده است.

معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یکی از راهکارهای حل مشکل مهارت‌آموزی در کشور را راهنمایی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته مطابق با نیازهای روز جامعه و بازار کار دانست.

جایگاه فنی‌وحرفه‌ای در کشور تعریف نشده است

حسن حسینی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: مراکز فنی‌وحرفه‌ای برای حل مشکل طبقه‌بندی نبودن دانشگاه‌ها ایجاد شدند اما متاسفانه جایگاه این مراکز در کشور تعریف نشده است.

وی اظهار کرد: در وضعیت کنونی کشور چاره‌ای جز توجه به صنعت نداریم و همین امر نشان‌دهنده اهمیت آموزش در حوزه صنعت است.

حسینی افزود: برای توجه به آموزش در حوزه صنعت نیازمند ارتباط گسترده‌تر با مراکز فنی‌وحرفه‌ای هستیم و نقش این مراکز در اشتغال کشور و مهارت‌آموزی به افراد انکارنشدنی است.

جایگاه مهارت در کشور ما پایین است

حسین قنبری، رئیس انجمن کانون کارآفرینان خراسان رضوی نیز گفت: متاسفانه مهارت و پژوهش در ایران نهادینه نشده و جایگاه مهارت در کشور ما پایین است، مهارت در ایران با هزینه زیادی به دست می‌آید در حالی که در کشورهای توسعه یافته یکی از الزام‌های سرمایه انسانی است.

وی خواستار تسهیل شرایط سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش مهارت‌ها و تجدید نظر در بسته‌های مهارت‌آموزی شد و افزود: آموزش‌های مهارتی باید از پایه شروع شده و تا درجات بالا مانند نانو و تکنولوژی ادامه یابد.

رئیس انجمن کانون کارآفرینان خراسان رضوی با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر بخش تجاری آموزش‌های کشور بر بخش فرهنگی و موضوع آموزش غالب است،‌ تصریح کرد: برای اصلاح روند آموزشی در کشور باید کارهایی زیربنایی انجام شود.

وی تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید کاریابی‌ها را به توجه به گواهینامه مهارتی متقاضیان بازار کار موظف کند.

قنبری پرداختن به موضوع مهارت‌آموزی توسط ائمه جمعه در هفته جاری به عنوان هفته مهارت را خواستار شد و گفت: با توجه به اثربخشی کلان نهادهای اعتقادی و دینی در جامعه، این امر می‌تواند در توجه مردم به مهارت‌آموزی نیز اثرگذار باشد.

صنعتگران نیازهای خود را به صورت مناسبی ابلاغ نکرده‌اند

اختراعی، رئیس انجمن تحقیق و توسعه استان نیز اظهار کرد: استانداردهای آموزشی کشور ما تدوین شده و در حال اجراست، اما مشکل اصلی عدم نیازسنجی مطلوب برای آموزش‌هاست و صنعتگران نیازهای خود را به صورت مناسبی ابلاغ نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: راهکارهای حل این مشکل باید به درستی عنوان شود تا کار پژوهشی برای نیازسنجی صحیح صورت گیرد.

کیوانی، نماینده انجمن دارندگان نشان استاندارد در خراسان رضوی نیز گفت: در بخش خصوصی کار حرف اول را می‌زند نه مدرک و نجات صنعت ما در داشتن کارگر ماهر و نیمه ماهر است، زیرا به اندازه کافی مهندس و تحصیل‌کرده در کشور داریم.

وی خواستار تشکیل کارگروهی در راستای ایجاد انگیزه برای حضور جوانان در دوره‌های آموزش مهارت در سطح استان شد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا