گوناگون

توسعه بی رویه باغات مرکبات در جهرم فارس نگران کننده است

81181900 5726759

جلال بهجو صبح جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر کاشت مرکبات در شهرستان جهرم از دو هزار و 200 هکتار در سال 1357 به بیش از 30 هزار هکتار در حال حاضر رسیده و این در حالی است که بطور میانگین روزانه 10 هکتار هم به این سطح افزوده می شود .

بهجو اظهار داشت : گر چه این امر موجب افزایش و بالابردن موقعیت اقتصادی شهرستان در سطح استان و کشور گردیده اما این موضوع منطقه را با چالش هایی جبران ناپذیر همراه ساخته که نیاز به واکاوی جدی دارد.

وی گفت : مهم ترین چالشی که در اثر توسعه بی رویه باغات در شهرستان مشاهده می شود افت شدید و سریع سفره های اب زیرزمینی است که به عنوان یک زنگ خطر جدی برای کشاورزی منطقه و در نتیجه توسعه شهرستان را تهدید می کند .

این مقام آگاه از دیگر تبعات منفی این توسعه بی رویه باغات را تک بعدی شدن اشتغال و درآمدهای اقتصادی عنوان کرد که متاسفانه در حال حاضر بیش از 70 درصد از درآمد مردم به کشاورزی و مرغداری وابسته شده و صنایع در شهرستان از موقعیت و جایگاه مناسبی برخوردار نیست .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم بیان داشت : از دیگر معایب توسعه بی رویه باغات را احتمال افزایش و بروز آفات و بیماریهای جدید در منطقه بطوریکه در سال های گذشته سطوح باغات محدود بود آفات و امراض گیاهی نیز جنبه محدودتری داشت ولی در حال حاضر بروز آفات و بیماریهای جدید وگستردگی شیوع انها باعث شده که در میزان مصرف سموم شیمیایی نیز افزایش و در نتیجه سلامت آحاد جامعه و مصرف کنندگان را با خطراتی مواجه سازد .

این مدیر عیب دیگر این اقدام را تخریب اراضی ملی و تصرف آنها نیز از جمله مواردی ذکر کرد که متاسفانه توسعه باغات توسط تعدادی افراد سودجو انجام می شود و این عمل صرف نظر از نقض مالکیت دولت بر اراضی ملی سبب ایجاد و اخلال در چرخه طبیعی و اکوسیستم منطقه خواهد شد .

بهجو مشکل دیگر این اقدام غیره منطقی را ایجاد عدم تعادل در عرضه و تقاضا ، افزایش بی رویه تولید با توجه بر اینکه اکثر تولیدات در بازار داخلی مصرف می شود و کمتر جنبه صادراتی دارد باعث ایجاد نوسانات شدید قیمت می گردد و گاها سبب می شود بازار داخلی به علت عدم وجود تقاضای کافی با افت قیمت مواجه و تولیدکننده متضرر می گردد .

وی در پایان از شهروندان بومی و غیره بومی در خواست کرد که دیگر نسبت به ایجاد باغ جدید مرکبات و عمدتا کشاورزی در حوزه شهرستان جهرم اقدام ننمایند و در صورت امکان ،گرایش خود را به سمت ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری مرکبات تولیدی منطقه متمرکز نمایند چون زمینه واستعداد لازم برای ایجاد کارخانه های مختلف صنعتی در سایر رشته ها فراهم می باشد ومسوولان شهرستان هم آمادگی لازم جهت حمایت و پیگیری درخواست های سرمایه گذاران را دارند .

به گزارش خبرنگار ایرنا این مشکل تنها دغدغه مدیر وکارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان نیست و اکثر مسوولان استانی وکشوری هم ضمن مخالفت با توسعه کمی باغات مرکبات شهرستان ، توصیه حذف وخشکاندن سالیانه حداقل 20درصد باغات و تبدیل به احسن شدن و توسعه کیفی کلیه باغات موجود منطقه را دارند .

مسوولان سازمان آب استان فارس این نکته را متذکر می شوند که اگر موارد فوق از سوی باغداران ،مردم و مسئولان شهرستان جهرم مورد توجه قرار نگیرد ظرف 10سال آینده تمام منابع آب زیر زمینی منطقه کاملا خشک و شاهد نابودی کلیه باغات مرکبات شهرستان خواهیم بود .

این در حالیست که مسوولان سازمان آب استان فارس چندی پیش در جلسه ای که در فرمانداری شهرستان جهرم پیرامون بررسی مشکلات موجود وجلوگیری از حفر چاههای غیره مجاز برگزار گردید ، تعداد چاههای غیره مجاز را در حوزه شهرستان جهرم نزدیک به دو هزار حلقه اعلام کردند .

گزارش خبرنگار ما می افزاید : متاسفانه با وجود خشکسالی ها وکم بارندگیهای سالهای گذشته که چنین خطر بزرگی شهرستان را تهدید می کند و امکان نابودی کامل باغات منطقه وخشک شدن چاههای کشاورزی و تمام شدن منابع آب شرب مردم ، همچنان شاهد توسعه سطح زیر کشت باغات مرکبات به صورت روزانه در سطح کل شهرستان می باشیم که عکس های پیوستی گویای توسعه باغات مرکبات حتی در دامنه و ارتفاعات کوهها هستیم .

باشد که مسوولان دلسوز کشور ،استان وشهرستان به فکر راه حل مناسبی برای مقابله با این بحران که بطور جد غیره قابل جبران است باشند .

شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.ک/4

7369/ 667

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا