گوناگون

توصیه کاخ سفید به کاهش خرید نفت از ایران

381411 718کاخ سفید اعلام کرده عرضه نفت به اندازه‌ای هست که کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  اداره مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد عرضه نفت از طرف کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که به کشورهای خارجی اجازه کاهش معنادار خریدهای نفتی از ایران را بدهد.

این بیانیه به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره بندهایی از «قانون اختیارات دفاعی کشور» برای سال مالی 2012 جهت عرضه پتروشیمی و محصولات پتروشیمی از کشورهایی غیر از ایران مربوط می‌شود.

 بیانیه کاخ سفید به تحلیلی از «اداره اطلاع‌رسانی انرژی» آمریکا در آوریل 2014 اشاره می‌کند که نشان می‌دهد مصرف نفت جهان طی ماههای گذشته از عرضه آن بیشتر بوده است.

علی‌رغم این، بیانیه کاخ سفید می‌افزاید: «در حالی که این عوامل حاکی از تنش کلی در وضعیت بازار هستند آنها همچنین نشان می‌دهند که در حال حاضر عرضه نفت از سوی کشورهای غیر از ایران به حدی هست که کشورهای خارجی با توجه به برآوردهای فعلی از تقاضا و افزایش تولید کشورهای غیر از ایران خرید نفت از این کشور را به طرز محسوسی کاهش دهند.»

این بیانیه در ادامه، البته، به تلاشهای کاخ سفید در راستای توافق موقت ژنو برای کاهش غیرضروری فروش نفت ایران هم اشاره و خاطر نشان کرده که واشنگتن در راستای تعهد به این توافقنامه از برخی تلاشها برای کاهش فروش نفت ایران طی یک بازه زمانی 6 ماهه هم جلوگیری کرده است.

بیانیه کاخ سفید تصریح می‌کند: «با این وجود، در حالی که شرایط بازار به گونه‌ای است که کفایت عرضه نفت اجازه کاهش خرید نفت را می‌دهد، آمریکا به موجب طرح اقدام مشترک متعهد شده تا  تلاشها برای کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران طی بازه‌ای 6 ماهه را راکد نگاه دارد.»

کاخ سفید اشاره‌ای به جزئیات این تلاشها نکرده اما به نظر می‌رسد منظور از آنها چالش‌هایی است که کاخ سفید پس از توافق موقت ژنو برای ممانعت از تصویب یک لایحه تحریم ضد ایرانی در کنگره با آن مواجه بود. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نهایت کنگره را به وتوی آن لایحه که فروش نفت ایران را تا اندازه زیادی کاهش می‌داد، تهدید کرد.

ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین – به علاوه‌ی آلمان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای خود را روز جمعه (26 اردیبهشت، 16 می) در وین به پایان بردند. دو طرف اعلام کردند نتوانستند بر سر تدوین پیش‌نویس طرح جامع هسته‌ای به توافق دست پیدا کنند.

پیش از این پایگاه خبری «داو جونز» و «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا به اشتباه از قول کاخ سفید مدعی شده بودند واشنگتن ظرف 6 ماه آینده تلاشها برای کاهش فروش نفت خام ایران را متوقف خواهد کرد. پایگاه خبری «داو جونز» همچنین مدعی شده ایران در مقابل برای تعلیق برنامه هسته‌ایش در این بازه زمانی موافقت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا