Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریکامپیوتر

تولید برق با کیبورد ، دستاورد جدید محققان دانشگاه ایالتی میشیگان + عکس

تا به حال شنیده شده است که با ابزارها و بخصوص با ترفند های مختلفی محققان دست به تولید انرژی الکتریکی بزنند اما تولید برق با کیبورد دستاورد جدید محققان دانشگاه ایالتی میشیگان است که این روزها مورد توجه خاص محافل علمی قرار گرفته است. در این میان محققان موفق به ساخت نانوژنراتور لایه نازکی شدند که می‌تواند حرکت بدن یا فشار انگشت دست را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. استفاده از این فناوری در ساخت کیبورد، امکان تأمین انرژی مورد نیاز ۲۰ لامپ LED را فراهم می‌کند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

در این میان پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان موفق به ارائه فناوری جدیدی شدند که با استفاده از آن می‌توانند حرکات انسان را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند که این موفقیت را با تولید برق با کیبورد به ثبت رسانه اند.

تولید برق با کیبورد اگر چه موضوع جالبی و پر اهمیتی برای حل چالش انرژی وسایل دیجیتالی همچون کامپیوتر و … باشد اما این گروه از محققن ، ابزار لایه نازکی ساختند که می‌تواند خم شود و انرژی تولید کند. این ابزار که نوعی نانوژنراتور است، قادر به روشن کردن LCD کامپیوتر، ۲۰ لامپ LED و یک کیبورد انعطاف‌پذیر است. همه اینها تنها با لمس کیبورد تأمین انرژی می‌شوند؛ بدون اینکه نیاز به باتری باشد.

نلسون سپولودا ، از محققان این پروژه در خصوص تولید برق با کیبورد می‌گوید:

ما در مسیر توسعه ادوات الکترونیک قابل پوشیدن قرار داریم؛ ادواتی که با حرکت انسان انرژی خود را به دست می‌آورند. چیزی که من پیش‌بینی می‌کنم این است که به زودی نیاز به شارژ تلفن همراه به مدت یک هفته برطرف شود؛ چراکه می‌توان باتری تلفن همراه را با استفاده از حرکت بدن شارژ کرد.

با این حال فناوری نوآورانه تولید برق با کیبورد ، حاوی یک ویفر سیلیکونی است که از چند لایه نازک تشکیل شده‌است. در این ابزار از نقره، پلی‌ایمید و پلی‌پروپیلن استفاده شده‌است. یون‌ها به این لایه‌ها اضافه شده است به طوری که هر لایه حاوی ذرات باردار می‌شود. انرژی الکتریکی در اثر حرکت بدن یا اعمال فشار مکانیکی ایجاد می‌شود.
بد نیست بدانید که در مجموع این ابزار ساخته شده ، نانوژنراتور فروالکتریک زیست‌سازگار گفته می‌شود که لایه‌های نازک بخش اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این نانوژنراتور به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را در ابعاد مختلف تولید کرد. این نانوژنراتور را می‌توان به‌ صورت لایه نازک روی سطح نمایشگر صفحات لمسی قرار داد، به طوری که با لمس صفحه، انرژی الکتریکی تولید شود.

از جمله مزیت‌های این نانوژنراتور می‌توان به وزن کم، زیست‌سازگاری، قابلیت تولید انبوه، هزینه پایین ساخت و انعطاف‌پذیری اشاره کرد. برخی از ادوات الکترونیکی خودکار نظیر هدست‌های بی‌سیم، تلفن‌های همراه و صفحات لمسی از جمله فناوری‌هایی هستند که می‌توان در آنها از این نانوژنراتور استفاده کرد.

منبع : edgylabs

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا