Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

حیات بیولوژیک کره زمین قبل آغاز حیات فعلی بازهم وجود داشته است !

در علوم طبیعی ، تئوری تشریح کننده چگونگی ایجاد حیات در زمین از مواد بی جان یا همان حیات بیولوژیک کره زمین ، را پیدایش حیات یا حیات‌زایی می نامند و در واقع به اعتقاد دانشمندان نباید این تئوری را با تکامل یا فرگشت که به مطالعه روند تغییرات ایجاد شده در موجودات زنده با گذشت زمان می‌پردازد و یا کیهان‌زایی که به دنبال توضیح چگونگی آغاز دنیاست ، اشتباه گرفت. اما حالا دانشمندان معتقدند که  قبل آغاز حیات فعلی باز هم در کره زمین حیات وجود داشته است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

حیات بیولوژیک کره زمین و شکل گیری آن موضوعی است که مورد مطالعه و به عبارتی دیگر مورد اختلاف دانشمندان بوده و در این میان نیز مطالعات جدید حاکی از آن است که مدت‌ها قبل و پیش از ظهور اورگانیسم‌های چندسلولی که امروزه می‌شناسیم، حیات پیچیده بیولوژیکی روی کره زمین وجود داشته است.

بنابراین تا پیش از این تصور می‌شد که سیر تکاملی پیچیدگی حیات بیولوژیک کره زمین به ندرت وجود داشته و یا شکل گرفته است که این مهم در هر ۴/۵ میلیارد سال تنها یک بار رخ داده اما مطالعات اخیر بر این موضوع دلالت دارد که موقعیت‌های مناسبی برای شکل‌گیری سلول‌های پیچیده و نابودی آنها حداقل یک یا حتی چند بار پیش از آغاز نسل‌ها وجود داشته است.

با این حال مطالعات جدید نشان می دهد که میلیاردها سال پیش حیات بیولوژیک کره زمین به شکل دیگری بر روی این کره خاکی شکل گرفته که به طور کلی با آنچه که امروز در زمین مشاهده می‌کنیم ، غیرمرتبط بوده‌اند.

بد نیست بدانید که کره زمین حدود ۴/۵ میلیارد سال عمر دارد و حدود ۳/۷ میلیارد سال پیش و از زمانی که این سیاره تازه شکل گرفته بود ، آرکی‌باکتری‌ها (باکتری‌های باستانی) و باکتری‌ها، دو پادشاه از سه پادشاهی حیات امروزه کره زمین محسوب می‌شدند.

حیات بیولوژیک کره زمین

محققان بر این باورند که این اورگانیسم‌های تک‌سلولی ساده به خودی خود حدود میلیاردها سال تا حدود ۱/۷۵ میلیارد سال پیش که «یوکاریوت»ها (یا هوهسته‌ای جانداری که یاخته‌های یا سلول آن هسته واقعی دارند)، سومین پادشاه زمین به وجود آمدند، زنده مانده‌اند.

درخت خانواده «یوکاریوت» تمام اورگانیسم‌های پیچیده کره زمین را شامل جانوران و انسان‌ها، گیاهان، قارچ‌ها و آغازیان دربرمی‌گیرد. هنوز پیرامون نحوه شکل‌گیری یوکاریوت بحث‌هایی وجود دارد اما قابل قبول‌ترین فرضیه این است که آرکی‌باکتری‌ها یک سلول باکتریایی را بلعید و این دو، با روابط همزیستی که ایجاد کردند به شکل‌گیری پیچیدگی بیولوژیکی حیات کمک کردند. در واقع، باکتری ایجاد شده، میتوکوندری‌هایی هستند که امروزه در سلول‌ها مشاهده می‌کنیم.

محققان بر این باورند که شکل‌گیری حیات پیچیده بیولوژیکی به مرور زمان ایجاد شده است و دلیل نبود یوکاریوت در سال‌ها پیش، فقدان اکسیژن در اتمسفر بوده است. اکسیژن میلیاردها سال پیش به لطف سیانو باکتری‌ها تشکیل شدند اما این کار زمان زیادی تا حدود ۱/۶ میلیارد سال پیش به طول انجامید که این میزان اکسیژن به حدی برسد که برای تشکیل حیات پیچیده بیولوژیکی مناسب باشد.

محققان دانشگاه واشنگتن به تازگی اعلام کرده‌اند که مدارکی دال بر وجود اکسیژن کافی در اتمسفر زمین بین ۲/۴ تا ۲ میلیارد سال پیش و قبل از کاهش دوباره آن وجود داشته است. آنها معتقدند که ترکیبات پیچیدگی بیولوژیکی حیات قبل از پیدا شدن فسیل اولیه یوکاریوت نیز وجود داشته‌اند.

حیات بیولوژیک کره زمین

با این حال قدمت این فسیل یافت‌شده به ۱/۷۵ میلیارد سال پیش برمی‌گردد. اما قدیمی‌ترین فسیل الزاما به دلیل وجود قدیمی‌ترین موجود زنده نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که اکسیژن کافی در محیط برای ایجاد سلول‌های پیچیده وجود داشته است که از نظر زیستی اهمیت زیادی برای تشکیل این فسیل‌ها داشته است.

البته فراموش نوشد که این مساله حائز اهمیت است که پیش از این هیچ محققی موفق به کشف فسیل یا DNA از وجود پیچیدگی بیولوژیکی حیات در کره زمین نشده است. مواد تشکیل‌دهنده‌ای که محققان در مطالعات خود به‌ دست آورده‌اند حاکی از آن است که یوکاریوت‌ها صدها میلیون سال قبل تکامل یافته‌اند اما هنوز هم اطمینان کافی برای بروز چنین پدیده‌ای وجود ندارد.

مطالعات نشان می‌دهد اگرچه حباب‌های اولیه اکسیژن در اتمسفر مشاهده شده است، بعد از مدت کوتاهی از بین رفته‌اند. محققان ردپایی از عنصر شیمیایی سلینیوم را در تکه‌های سنگ‌های رس رسوب‌شده متعلق به ۲/۴ تا ۲ میلیارد سال پیش کشف کردند. آنها به دنبال آن‌ هستند که آیا سلینیوم با وجود اکسیژن تغییر یافته یا اکسید شده است؟ این در واقع، واکنشی است که در نسبت ایزوتوپ‌های سلینیوم ذخیره شده در سنگ‌ها به جا می‌ماند.

دانشمندان بر این باورند که به نظر می‌رسد ، در حدود یک چهارم یک میلیارد سال پیش، اکسیژن در حد بسیار بالایی وجود داشته و سپس میزان آن به شدت پایین آمده است به حدی که برای تشکیل پیچیدگی بیولوژیکی حیات کفایت نمی‌کرده است.

منبعsciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا