گوناگون

تولید ثروت با مصرف منابع کمتر

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه تولید ثروت باید با مصرف منابع کمتر انجام شود، گفت: افزایش بهره‌وری و تولید باید با مصرف کمتر انرژی باشد، چون اگر نتوانیم در قالب یک برنامه‌ی آینده منابع موجود را با توجه به نیازها تعیین کنیم بیم این می‌رود که سرمایه‌گذاری‌های فعلی نیز دچار مشکل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان، «محمدعلی طرفه» در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، معدن و صنایع وابسته و هشتمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق در اصفهان، اظهار کرد: اصفهان بزرگترین و نخستین استان صنعتی کشور است و وجود صنایع بزرگ و استراتژی از ویژگی‌های فعالیت‌های اقتصادی این استان است.

وی با بیان اینکه فولاد یکی از شاخصه‌های مهم بخش صنعت استان است، تصریح کرد: امروز فولاد یکی از بخش‌های فعال صنعت استان اصفهان است که به این استان در بخش صنعت جایگاه ملی در کشور داده است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود، ادامه داد: این فعالیت‌های اقتصادی، به توسعه‌ی اقتصادی و به تبع آن توسعه علمی استان منجر شده است.

طرفه با بیان اینکه نتیجه‌ی تولیدات صنعتی و فولادی در استان در دو مشخصه‌ ظاهر می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید ثروت نخستین مشخصه است که به خوبی خود را در استان نشان داده است هم‌چنین توسعه‌ی صنایع بالادستی و پائین‌دستی از دیگر مشخصه‌های فعالیت‌های صنعتی در اصفهان است.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد استان در بخش اشتغال سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: توسعه‌ی نیروی انسانی و فعالیت‌های علمی مزیتی است که بر اثر تولید ثروت در استان اصفهان به وجود آمده است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: در کنار مزیت‌ها و منافعی که صنعت فولاد برای استان به همراه دارد، این صنعت محدودیت‌ها و تنگناهایی را برای استان ایجاد کرده که برای توسعه‌ی صنعت باید به این محدودیت‌ها توجه بیشتری شود.

طرفه با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌ها باید راهکارهایی برای گذر از این محدودیت‌ها در نظر گرفته شود، ادامه داد: برای توسعه‌ی فولاد به مزیت‌هایی هم‌چون آب، انرژی و منابع اولیه و اصلی تولید باید توجه شود اما در استان با این محدودیت‌ها روبرو هستیم و این زنگ خطری برای توسعه‌ی فولاد استان است.

وی با بیان اینکه برای توسعه‌ی صنعت نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی هستیم، گفت: طرح آمایش سرزمین نشان‌دهنده‌ی سمت و سوی توسعه، نحوه‌ی استفاده از فعالیت‌ها و طرح‌ها و … را مشخص می‌کند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: هم‌اکنون مطالعات تلفیقی طرح آمایش سرزمینی برای نخستین مرتبه در کشور در اصفهان انجام و تکمیل شده و توسعه‌های آتی بر اساس آن انجام می‌شود.

طرفه خاطرنشان کرد: محدودیت‌های موجود در بخش آب در طرح آمایش سرزمینی می‌تواند سمت و سوی نوع فعالیت‌ها را مشخص کند. از زمان آغاز به تولید فولاد در استان به ازای تولید هر تن فولاد 10 تا 15 مترمکعب آب مصرف می‌شده، اما هم‌اکنون برای تولید هر تن فولاد چهار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه صنایع حاشیه‌ی کشور با تصفیه‌ی آب‌های شور توانسته‌اند نیازهای منابع آبی خود را تأمین کنند، گفت: استفاده از منابع بازیافت آب و منابع آب‌های غیر متعارف(آب شور، پساب‌ها) در دستور کار صنایع بزرگ است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه باید توسعه‌های این بخش را به سمت انجام فعالیت‌های علمی و برنامه‌ای در قالب طرح آمایش هدایت کنیم، افزود: باید با توجه به تجربه و توانایی تخصصی استان به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم.

طرفه با بیان اینکه تولید ثروت باید با مصرف منابع کمتر انجام شود، تصریح کرد: افزایش بهره‌وری و تولید باید با مصرف کمتر انرژی باشد چون اگر نتوانیم در قالب یک برنامه‌ی آینده منابع موجود را با توجه به نیازها تعیین کنیم بیم این می‌رود که سرمایه‌گذاری‌های فعلی نیز دچار مشکل شود.

هم‌چنین رئیس خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: نشاط، اشتغال و صنعت اصفهان همه به خاطر وجود زاینده رود بوده است.

«عبدالوهاب سهل‌آبادی» با بیان اینکه صنایع استان به وضعیت زاینده‌رود توجه کنند، اظهار امیدواری کرد صنایع اصفهان در این شرایط به زاینده‌رود و آب استان کمک کنند.

وی با بیان اینکه باید به وضعیت نمایشگاه بین‌المللی استان توجه بیشتری شود، افزود: در شرایط رقابتی و رکود تنها مکانی که می‌تواند به صنایع استان کمک کند، نمایشگاه بین‌المللی است، اما متأسفانه وضعیت نمایشگاه خوب نیست.

رئیس خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: استان اصفهان به ثروت ملی کمک می‌کند، اما از منابع ملی استفاده نمی‌کند هرچند قصد منفی گفتن در این مراسم را ندارم، اما شرایط پایتخت فرهنگی کشور این گونه است و مردم اصفهان انتظار دارند چون با تمام وجود زحمت می‌کشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا