گوناگون

کاهش میل بازگشت اتباع افغان به کشورشان

مدیرکل اداره‌ی امور اتباع خارجه خراسان‌رضوی گفت: میزان بازگشت اتباع خارجه به کشورشان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی خراسان، «محمد عجمی» در نشست خبری که در اداره‌ی امور اتباع خارجه خراسان‌رضوی برگزار شد، خاطرنشان کرد: میل به بازگشت اتباع افغانستان به کشورشان بستگی به شرایط کشورشان دارد و بعلت عدم امنیت افغانستان، میزان بازگشت اتباع خارجه کم شده است.

وی ادامه داد: بازدید 30 نفر از سفراء و نمایندگان سفارتخانه‌های خارجه مستقر در تهران به همراه سازمان بین‌الملل در مرز دوغارون انجام شد که با هماهنگی دفتر کمیساریایی برگزار شد.

مدیرکل اداره‌ی امور اتباع خارجه خراسان‌رضوی افزود: دفتر کمیساریا در ژنو که مسئول رسیدگی به پناهندگان است کمک‌های مالی خود را از کشورهای دیگر دریافت می‌کند.

عجمی گفت: طی یکسال گذشته بعلت حوادث سوریه،‌ عراق و آفریقا کمک‌های کمیساریا به ایران کاهش یافته بود و به همین دلیل به‌دنبال فرصتی برای دعوت از سفراء بودیم که وضعیت پناهندگان را از نزدیک ببینیم که استان خراسان‌رضوی برای این سفر انتخاب شد.

وی ادامه داد: در مقابل کمک‌های سازمان بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران کمک‌های زیادی برای آموزش‌های معیشتی،‌ بهداشتی، تحصیلی، برای پناهندگان داشته است.

مدیرکل اداره امور اتباع خارجه خاطرنشان کرد: به این دلیل مرز دوغارون را انتخاب کردیم که 80 درصد ترددهای اتباع افغانستان و بازگشت پناهندگان به ایران از این معبر انجام می‌شود هم‌چنین هدف دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران در مرز دو غارون خدمات بهداشتی،‌ درمانی زیادی به اتباع خارجه ارایه کرده است که مرکز بهداشتی – درمانی در نقطه‌ی صفر مرزی دوغارون با همکاری سفارت ژاپن و دولت ایران افتتاح شد.

عجمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتباع خارجه نگاه انسان‌دوستانه‌ای دارد، ادامه داد: در مرز دوغارون مرکزی تحت‌عنوان آگاهی از خطرات مین دایر شد که در این مرکز اتباع مجاز و غیرمجاز توسط چهار نفر از مربیان هلال‌احمر به صورت مستمر آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در مهمان‌شهر تربت‌جام برای اتباع شناسایی شد بحث اشتغال پناهندگان بود که با همکاری کمیساریا و دولت جمهوری اسلامی ایران کارگاه خیاطی مهمان شهر تربت‌جام افتتاح شد که این کارگاه زمینه‌ی اشتغال 50 پناهنده را فراهم کرد.

مدیرکل اداره‌ی امور اتباع خارجه خراسان‌رضوی گفت: هم‌چنین در ادامه‌ی بازدیدها از پروژه‌هایی که براساس کمک‌های مجامع بین‌المللی و کمیساریا بود بازدید از مدرسه 12 کلاسه تبادکان و کلاس‌های فنی و حرفه‌ای بود که کلاس‌های فنی و حرفه‌ای در هر فصل برگزار می‌شود و حدود 2000 نفر از اتباع از این دوره‌های آموزشی بهره می‌برند.

عجمی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزِی‌ها، پیش‌بینی شده بود به همان اندازه انجام شد و سفیر دانمارک به نمایندگی تمام سفراء خارجی از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر خدماتی که به اتباع خارجه می‌دهند تقدیر و تشکر و اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد کمک‌های مجامع بین‌المللی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اتباع خارجه که دارای کارت اشتغال هستند باید نسبت به تمدید کارت خود اقدام کنند.

عجمی یادآور شد: از کارفرمایانی که از اتباع خارجه بدون مدرک استفاده می‌کنند امتناع خودداری کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا