گوناگون

ایران، دومین تولیدکننده‌ی آهن اسفنجی دنیا

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه براساس چشم‌انداز 1404 ایران باید رتبه‌ی نخست منطقه را به دست آورد، گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور 20 میلیون تن است که در سال 1404 باید به تولید 55 میلیون تن برسد و ایران دومین تولیدکننده‌ی آهن اسفنجی دنیاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان،«محمود ارباب‌زاده» دیروز(پنج‌شنبه 23 مردادماه) در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، معدن و صنایع وابسته و هشتمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق در اصفهان، با بیان اینکه فولاد صنعت مادر کشور است، اظهار کرد: هر کشوری برای توسعه باید به این صنعت نگاه خاصی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های توسعه‌ی کشورها مصرف سرانه‌ی فولاد است، افزود: مصرف سرانه‌ی فولاد درسال 91 در داخل بیش از 240 کیلوگرم بوده است، در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی حدود 333 کیلوگرم است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: با مقایسه‌ی رقم سرانه‌ی مصرف فولاد کشور با سرانه‌ی مصرف کشورهای اروپایی مشخص می‌شود در این بخش از کشورهای پیشرفته فاصله داریم.

ارباب‌زاده با اشاره به رنکینگ تولیدکنندگان فولاد در سال 2013 در دنیا ادامه داد: در این سال بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تن فولاد در جهان تولید شد که چین با تولید 779 میلیون تن فولاد معادل 48 درصد تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است و ایران نیز با تولید 15 میلیون و 400 تن فولاد ( معادل یک درصد تولید فولاد جهان) در رده‌ی پانزدهم دنیا قرار دارد.

وی با بیان اینکه براساس چشم‌انداز 1404 ایران باید در این سال رتبه‌ی نخست منطقه را به دست آورد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور 20 میلیون تن است و در سال 1404 در بخش فولاد کشور باید به تولید 55 میلیون تن فولاد رسیده باشد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: 70 درصد تکنولوژی تولید فولاد در دنیا به روش کوره‌ی بلند و 30 درصد به روش کور‌یه قوس است در حالی که در ایران 85 درصد تکنولوژی تولید فولاد به روش کوره قوس و بقیه به روش کوره‌ی بلند است.

ارباب‌زاده با بیان اینکه یکی از علل استفاده‌ی بیشتر از کوره قوس در کشور وجود منابع عظیم گاز است، گفت: وجود منابع گاز در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تکنولوژی کوره‌ی قوس را به تولید آهن اسفنجی وصل کرده است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی آهن اسفنجی بعلت وجود نداشتن قراضه آهن به مقدار کافی به کوره‌ی قوس وصل شده است، افزود: هم‌اکنون در دنیا 75 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌شود که ایران با تولید 14 میلیون تن دومین تولیدکننده‌ی آهن اسفنجی در دنیاست.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده‌ی ورق فولادی در خاورمیانه است، اظهار کرد: این شرکت پارسال، 7 میلیون و 150 هزار تن تولید داشت.

ارباب‌زاده تصریح کرد: محصولات فولاد مبارکه شامل تختال، کلاف سرد و گرم، انواع ورق‌های پوشش‌دار گالوانیزه، ورق قلع اندود و … است و سهم تولید فولاد این شرکت، سال پیش در کشور 50 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه باید در صنعت توسعه‌ی متوازنی را داشته باشیم، ادامه داد: هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه با 2300 تأمین‌کننده‌ی کالا و خدمات در ارتباط است و به 1000 مشتری مستقیم و 3000 مشتری غیرمستقیم محصولات ارائه می‌دهد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه بعنوان یک صنعت ملی، تجربه، دانش و فنی دارد که می‌تواند به واحدهای تولیدی برای رسیدن به ظرفیت اسمی و تبدیل شدن به یک واحد توانمند کمک کند.

ارباب‌زاده با بیان اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده زیاد در برنامه‌های فولاد مبارکه است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 20 درصد محصولات شرکت فولاد مبارکه به کشورهای مختلف صادر می‌شود. درشرکت فولاد مبارکه 17 هزار نفر به صورت مستقیم و 350 هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به زیربناهای مورد نیاز فولاد مبارکه در مسیر توسعه خاطرنشان کرد: سبد تکنولوژی تولید فولاد، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تأمین حامل‌های انرژی، تأمین سنگ آهن، گندله، کک، نسوز و دیگر مواد مورد نیاز و توسعه‌ی زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی از زیربناهای مورد نیاز فولاد مبارکه است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان یادآور شد: هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه پسآب‌های منطقه را جمع‌آوری و برای تولید استفاده می‌کند،هم‌چنین با افزایش تولید مسایلی چون بیکاری، فساد و … برطرف می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا