گوناگون

کردها در انتخابات ترکیه تعیین کننده هستند

عضو گروه دوستی پارلمان ایران و ترکیه با اشاره به نامزد شدن اردوغان، اوغلو و دمیرتاش در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: کردها 18 درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند و در صورتی که نامزد کردها از انتخابات انصراف دهد کردها در انتخابات ترکیه تعیین کننده هستند.

عابد فتاحی در گفت و گو با خانه ملت در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد : از 1980 تا کنون هیچ انتخابات ریاست جمهوری به اندازه این انتخابات حساس و مهم نبوده زیرا تاکنون ریاست جمهوری قدرت اجرایی چندانی در دست نداشته و نخست وزیر همه کاره بوده است و مردم برای اولین بار است که می خواهند رییس جمهور را خود انتخاب کنند و با نامزد شدن “رجب طیب اردوغان” حساسیت این انتخابات دو چندان شد.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به معرفی اردوغان از سوی حزب اعتدال و  توسعه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اردوغان سیاستمدار قدرتمندی است و طرفداران زیادی هم دارد اما اخیرا تندروی هایی داشته است و بسیار سخت با معترضان مدنی برخورد کرد.

وی افزود: اکنون حزب جمهوریت خلق و حرکت “اکمل الدین احسان اوغلو”  را به عنوان نامزد خود معرفی کرده اند اما احسان اوغلو در داخل کشور از محبوبیت بالایی برخوردار نیست و بیشتر یک چهره بین المللی دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه “صلاح الدین دمیر تاش” نیز نامزد کرد ها در انتخابات است گفت: دمیر تاش بسیار خوش فکر است و شخصیتی کاریزماتیک در بین کردها می باشد و دیدیم احزاب کرد در انتخابات شهرداری ها حدود 50 درصد از آرا را به خود اختصاص دادند و حدود 50 درصد نیز به حزب اعتدال و توسعه اختصاص یافت که این نشان از تاثیر گذاری کردها در انتخابات دارد البته نباید فراموش کرد که انتخابات ریاست جمهوری با شهرداری ها متفاوت است.

وی در پاسخ به این سئوال که کدام یک از این سه کاندیدا بیشترین شانس را در انتخابات دارند گفت: در این سه کاندیدا بزرگترین رقابت بین اردوغان و احسان اوغلو است.

فتاحی با بیان اینکه کردها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تعیین کننده خواهند بود ادامه داد: اگر دمیرتاش از نامزدی کنار بکشد با توجه به آنکه حدود 18 درصد از جمعیت ترکیه را کرد ها تشکیل می دهند . اگر اردوغان بتواند با رایزنی آرا کردها را جذب کند می توان گفت اردوغان بزرگترین شانس را برای راهی شدن به کاخ ریاست جمهوری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا