گوناگون

تولید 50 درصد داروهای دامی کشور در استان سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: 50 درصد داروهای دامی کشور در استان سمنان تولید می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان، محمد سعیدی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر با بیان اینکه استان سمنان در بحث داروهای دامی ظرفیت بالایی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر 13واحد تولیدی فعال در بخش داروی دامی در استان سمنان فعالیت دارند که افزون بر 142 قلم دارو تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه دامپزشکی استان بر تمامی واحدهای تولیدی داروهای دامی نظارت دارد، ادامه داد: استان سمنان از نظر تولیدات داروی دامی جز دو استان برتر کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی بزرگی در بخش تولید دارو در استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: تنها یکی از واحدهای تولیدی استان چیزی حدود 40 درصد داروی دامی کشور را تولید می‌کند.

سعیدی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور، جای دامپزشکی در این طرح را خالی دانست و خواستار استفاده از ظرفیت‌های دامپزشکی کشور در این طرح بزرگ کشوری شد.

وی به گستردگی و اهمیت کار دامپزشکی در کشور و استان اشاره و اظهار کرد: این اداره کل در امنیت غذایی و سلامت مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وجود بالغ بر 2 میلیون و 100هزار واحد دامی در استان سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به ظرفیت‌های استان سمنان در امور دام به وجود بالغ بر 2 میلیون و 100هزار واحد دامی در این استان اشاره و تصریح کرد: یک میلیون و 300 هزار دام، 12 هزار نفر شتر، 7800 سر تک سم، 350هزار قطعه طیور و… در استان وجود دارد.

وی عملکرد و حوزه فعالیت دامپزشکی استان را گسترده خواند و افزود: دامپزشکی استان، سالانه به ازای هر واحد دامی در این استان مبلغی بالغ بر 100 هزار ریال را هزینه می‌کند که این اعتبارات در بخش‌های خدماتی مانند واکسیناسیون دام‌ها، خدمات مشاوره‌ای، مراقب، حمایت از دامداران، بهداشت جایگاه‌های دامی و…هزینه می‌شود.

خالی ماندن 12 میلیون از ظرفیت مرغداری‌های سمنان در سال گذشته

سعیدی از وجود ظرفیت 37 میلیون مرغ گوشتی در مرغداری‌های استان خبر داد و گفت: سال گذشته 22 میلیون جوجه در مرغداری‌های استان پرورش یافت و تقریبا 12 میلیون از ظرفیت موجود در مرغداری‌های استان خالی و بلااستفاده ماند.

وی همچنین از وجود 28 واحد مرغ تخم‌گذار در استان خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر این شش واحد مرغ مادرگوشتی با ظرفیت 344 1500 قطعه و یک واحد تولیدی مرغ اجدادگوشتی که تولیدکننده مرغ‌های مادر است و سه کارخانه جوجه‌کشی با توان تولید 13میلیون و 240 هزار جوجه در استان فعالیت دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان،همچنین از وجود شش واحد پرورش شترمرغ در استان خبر داد و گفت: این شش واحد دارای پروانه رسمی هستند و این درحالی است که واحدهای تولیدی دیگری نیز وجود دارد که فاقد پروانه هستند.

سعیدی از وجود 71 واحد پرورش آبزیان در استان خبر داد و اظهار کرد: این واحدها ظرفیت تولید 783 تن گوشت سفیدماهی را دارند که با توجه به وضعیت اقلیمی، کم‌آبی و وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی در استان، عملکرد قابل قبولی است.

این مقام مسئول همچنین از وجود 42هزار کلونی زنبور در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 774 زنبوردار در سطح استان فعالیت دارند.

استان سمنان کشتارگاه صنعتی ندارد!

وی همچنین با اشاره به وجود هفت کشتارگاه دام و شش کشتارگاه طیور در استان، افزود: متاسفانه تمامی کشتارگاه‌های استان سنتی هستند که جای نگرانی است و در این بخش نیازمند کار بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌های استان در 10 سال گذشته رشدی نداشته‌اند به برنامه‌های دامپزشکی در این خصوص اشاره و اظهار کرد: با همکاری استانداری سمنان و با حمایت استاندار محترم، درصدد اجرای طرح ساماندهی کشتارگاه‌های استان هستیم و قرار است کشتارگاه‌های سنتی به کشتارگاه صنعتی تبدیل شوند تا شاهد ضریب بالای سلامت در گوشت مصرفی مردم باشیم.

سعیدی با بیان اینکه به دنبال توسعه کشتارگاه‌های استان هستیم، ادامه داد: بخشی از تجهیزات این کشتارگاه‌ها نیمه‌صنعتی است اما هیچکدام از این کشتارگاه‌ها پروانه لازم را اخذ نکرده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا