گوناگون

تولید 6 نوع سم در دانشگاه رفسنجان به صورت پایلوت

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، گفت: بخش شیمی دانشگاه ولیعصر رفسنجان موفق به تولید شش نوع سم کشاورزی در محیط آزمایشگاهی به صورت پایلوت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کویر،”حسین آذین” با انتقاد از نبود ارتباط منطقی میان صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: متأسفانه تا به امروز از پژوهش‌های دانشگاهی خوب استفاده نشده به طوری که پول‌های زیادی برای پژوهش و مطالعه هزینه می‌شود اما هنوز این پژوهش‌ها کاربردی نیستند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از مقاله‌های دانشگاهی مربوط به سفارشات کشورهای خارجی است، اینکه پژوهشگر کشور فقط به دنبال چاپ طرحش در مقاله ISI باشد، درد است.

این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار کرد: تحقیقات دانشگاهی باید کاربردی و در راستای حل مشکلات و افزایش بهره‌وری در تمام بخش‌ها به ویژه بخش کشاورزی کشور باشد به طوری که اگر فقط دو درصد پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی شوند بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.

آذین با انتقاد از واردات سموم شیمیایی بی‌کیفیت به کشور اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر کشاورزان از سموم بی‌کیفیت برای سمپاشی مزارع خود استفاده می‌کنند که این سموم علاوه بر غیرمؤثر بودن، اثرات منفی زیست‌محیطی هم دارند.

وی ادامه داد: چنانچه سموم شیمیایی باکیفیت هم در داخل کشور وجود داشته باشد این سموم با هزینه‌های بسیار زیاد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

آذین افزود: این امکان وجود دارد که سموم شیمیایی در داخل کشور تولید شود به طوری که بخش شیمی دانشگاه ولیعصر رفسنجان توانسته شش نوع سم کشاورزی را در محیط آزمایشگاهی به صورت پایلوت تولید کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این سم باید از محیط آزمایشگاهی وارد مراحل نیمه صنعتی، صنعتی و تجاری‌سازی شود که تحقق این امر نیازمند وجود سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار کرد: باید برای تجاری‌سازی این شش نوع سم در داخل کشور، تسهیلات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی تخصیص داده شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متأسفانه سالانه میلیون‌ها دلار ارز برای خرید سموم شیمیایی از کشور خارج می‌شود به طوری که در سال 90 فقط در شهرستان رفسنجان 40 میلیارد تومان برای واردات سم پرداخت شده که در سال 93 این رقم بسیار افزایش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس،گفت: کشور می‌تواند با کمک و حمایت مسئولان در تولید سموم شیمیایی به خودکفایی کامل برسد که این مهم نیازمند ارتباط دانشگاه با صنعت و استفاده کاربردی از پژوهش‌های دانشگاهی است.

وی با اشاره به استفاده از بذرهای اصلاح شده برای تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: اکنون دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان در حال مطالعه و انجام آزمایشات برروی بذرهای اصلاح شده کشاورزی هستند.

آذین اظهار کرد: به طور حتم با استفاده از بذرهای اصلاح شده می‌توان درصد بسیار زیادی از مشکلات بخش کشاورزی از جمله کاهش راندمان تولید درجهت کم آبی را مرتفع کرد.

وی افزود: بذرهای اصلاح شده علاوه بر افزایش مقاومت به سرما، گرما و خشکی و همچنین آفات، میزان توناژ یا بهره‌روری در هکتار بسیار بالایی دارند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هنوز بین بخش کشاورزی و دانشگاه‌ها ارتباط خوبی برقرار نشده است، تصریح کرد: در شهرستان رفسنجان میانگین تولید پسته در واحد سطح 500 تا 600 کیلوگرم است اما در برخی از کشورها به علت استفاده از روش‌های علمی و پژوهش‌های دانشگاهی برداشت پسته به 6 تا 13 تن در هکتار می‌رسد.

عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، گفت: افزایش راندمان تولید پسته در هکتار باغات کشورهای توسعه یافته، بیانگر ضرورت افزایش بهره‌وری در تولید با استفاده از روش‌های علمی و پژوهش‌های دانشگاهی از جمله بذرهای اصلاح شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا